اخبار

اقدامات یک ساله معاونت پژوهشی وزارت علوم در یک نگاه

اقدامات یک ساله معاونت پژوهشی وزارت علوم در یک نگاه

روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایرنا: معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک سال گذشته علاوه بر تلاش برای بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه، دست به ساماندهی واحدهای پژوهشی و تدوین آیین نامه های فرصت های مطالعاتی استادان زد.

پژوهش‌های دانشگاهی کشور با سکانداری مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرکل شورای عالی عتف در فرآیند پیشرفت و بهبود ارتباط با صنعت قرار دارد.
گواه این مطلب نیز اقدامات یک سال اخیر این معاونت در حوزه پژوهش فناوری است که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفته است.
معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه ایجاد ساز و کار تخصیص اعتبار پژوهشی (ستاپ) برای حمایت از پژوهش در تحصیلات تکمیلی و هدایت آن در جهت اولویت ها، نیازهای دستگاه‌ها و سازمان‌ها، اقداماتی به منظور تقاضا محور کردن رساله های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد همچنین ایجاد زمینە حمایت از دانشجویان برای تأمین بخشی از هزینه های معیشتی انجام داده است.
در این طرح، بخش ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی موضوعات مورد نیاز خود را به فراخوان عمومی می گذارند و اعضای هیات علمی سراسر کشور با طرح پیشنهاد و کسب تأیید کارفرمایان، اعتبار کافی دریافت می کنند.

ساماندهی واحدهای پژوهشی
این معاونت در ادامه اقدامات یک ساله خود در بخش ساماندهی واحدهای پژوهشی کشور به تبیین ماموریت پژوهشگاه های ملی برای هدایت این پژوهشگاه ها به سمت پژوهش های مورد نیاز کشور و کمک به دستگاه ها و سازمان های پرداخته است.
همچنین مأموریت های پژوهشی خود را به گونه ای تنظیم می کند که هر پژوهشگاه و حوزه، مأموریتی ملی داشته باشد.
در این راستا آیین نامه ایجاد و تاسیس واحدهای پژوهشی ذیل دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و تفویض اختیار به مراکز برای تاسیس و انحلال واحدهای پژوهشی تدوین و در یک سال گذشته مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ممنوعیت ایجاد واحدهای پژوهشی توسط دستگاه ها و شرکت ها از سوی این معاونت دریافت شده است.
معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عین حال بررسی و بازنگری آیین نامه توسعه فعالیت های واحدهای پژوهشی خصوصی را در دست اقدام دارد.

فرصت های مطالعاتی استادان
تدوین و ابلاغ آیین نامە فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب و بر اساس برنامه های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تقویت و برقراری ارتباط منسجم در دانشگاه ها انجام شد.
این معاونت به منظور آشنایی با نیازهای واقعی صنعت و جامعه، آیین نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت را طی یک سال گذشته تدوین و ابلاغ کرد. در آیین نامه یاد شده، گذراندن این دوره ها برای اعضای هیئت علمی جوان در دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی الزامی است.
همچنین برای اجرای این دوره‌ها تفاهم نامه های همکاری با وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسیده است.

ایجاد ساختارهای هدایت شغلی در دانشگاه ها
با توجه به تخصصی تر شدن فعالیت ها و لزوم فراگیری مهارت های جدید برای اشتغال و تکمیل کردن فرآیند مهارت افزایی دانشجویان، رصد اشتغال دانش آموختگان، هدایت شغلی دانشجویان همچنین وظایفی که بر اساس دستورالعمل ستاد اقتصاد مقاومتی بر عهده دانشگاه ها قرار گرفته است، ‌ساختار مشاوره شغلی توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد.
در این زمینه راهنمایی و مشاوره شغلی تخصصی به دانش آموختگان و کارفرمایان، خدمات کارآموزی، امور مربوط به آزادسازی مدارک تحصیلی و بیمه بیکاری، برگزاری نمایشگاه کار، گزارش های تخصصی دوره ای مربوط به بازار کار و معرفی جویندگان فاقد مهارت توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، ‌ تحقیقات و فناوری صورت می گیرد.

تامین هزینه مورد نیاز تهیه منابع علمی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۲۰۱۶ میلادی با دادن کمک ۵۰ درصدی برای خرید پایگاه ها، حرکتی جدید را در دانشگاه ها آغاز کرد. همچنین در سال ۲۰۱۹ میلادی با تعهد کمک های مجدد وزارت عتف در اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه های سطح یک برای خرید حدود  ۹ میلیون دلار برنامه ریزی خود شده است.
با توجه به لرزه خیزی بالای کشور، اهمیت توسعه زیرساخت ها و به منظور کاهش اثرات ناشی از وقوع زمین لرزه، کمک به حل این معضل اساسی کشور در اولویت کارهای این وزارتخانه قرار گرفته و اقداماتی برای تقویت ایستگاه های لرزه نگاری با استفاده از وام توسعه ای رسمی دولت ژاپن و به واسطه آژانس همکاری های بین المللی این کشور(جایکا) توسط معاونت پژوهشی در حال پیگیری است.

۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۵۵۶