اخبار

دکتر غلامی در نشست شورای دانشگاه زنجان تاکید کرد:

تک تک استادان مسئول رعایت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها هستند

تک تک استادان مسئول رعایت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها هستند
نایب رییس شورای عالی عتف با اشاره به لزوم رعایت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها، تاکید کرد: تک‌تک استادها مسئول رعایت اخلاق علمی و همین‌طور دانشجویان خود هستند.

دکتر منصور غلامی افزود: در آیین‌نامه جدیدی که تدوین شده‌است، عضو هیئت‎علمی را مسئول گذاشته‌ایم؛ هر تخلفی از دانشجوی وی در دوره تحصیل پیش بیاید، عضو هیئت‌علمی را مسئول می‌دانیم.
وی به کنترل تعداد دانشجویان اساتید هیئت‌علمی نیز اشاره کرد و کاهش تعداد آن‌ها را از راه‌حل‌های این مشکل عنوان کرد.
نایب رییس شورای عالی عتف اضافه کرد: پس از عضو هیئت‌علمی، مدیرگروه مسئول تخلفات دانشجویی و غیبت‌های بی‌دلیل از دانشگاه است. مدیرگروه باید بر حضور و غیاب دانشجوی تحصیلات تکمیلی تمام‌وقت کنترل داشته باشد و درخصوص غیبت بیش از حدّ او حساسیت به‌خرج داده و بی‌تفاوت و بی‌اطلاع نباشد.
دکتر غلامی راه‌حل بازگشت اخلاق علمی به دانشگاه‌ها را رعایت این موارد بیان کرد و افزود: گاهی این مسائل به خارج از کشور کشیده می‌شوند.
وی افزود: در همین خصوص سامانه آموزشگاهی تلاشی است برای کیفی‌سازی.
دکتر منصور غلامی همچنین گفت: دانشگاه‌های بزرگ باید به دانشگاه‌های کوچک کمک کنند و آن‌ها را زیر پوشش بگیرند.
وزیر علوم، کنترل ظرفیت‌ها را لازمه کنترل ورودی‌ها دانست و افزود: وقتی کنترل ظرفیت‌ها رها شود، زمانی که تعداد صندلی خالی بسیاری وجود دارد، منجربه حضور افراد با سطح علمی نابرابر و گاهی با تفاوت بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع با کوچک یا بزرگ‌بودن دانشگاه ارتباطی ندارد.
وی در بخش دیگری از گپ و گفت با اعضای شورا و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان به مقوله مهم ارتباط دانشگاه ها با صنعت و جامعه اشاره و تاکید کرد: اعضای هیئت‌علمی که از صنعت قرارداد برای دانشگاه بیاورند، ظرفیت دکتری و کارشناسی ارشد آن‌ها را افزایش می‌دهیم که این موضوع در سال آینده به‌صورت قطعی ابلاغ خواهد شد.
دکتر غلامی درخصوص فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور گفت: آنچه اتفاق افتاده است از نظر موارد مختلف تربیت نیروی انسانی، پرداختن به حوزه پژوهش و آغاز اقدامات در زمینه فناوری‌ها و انتقال دانش به سطح جامعه روندی طبیعی طی کرده‌است. آنچه دراین‌خصوص اهمیت دارد این است که این‌گونه تحولات در عرصه جهانی هم با تغییر و تحولات مواجه است.
وی افزود: در دنیا روند گرایش به رشته‌های تحصیلی به‌لحاظ شأن و حیثیت آن تقریباً مشابه کشورمان است.
وزیر علوم با بیان اینکه درخصوص آموزش علاوه بر اینکه نیاز به تغییر سرفصل دروس و عنوان‌های محتوایی دروس داریم باید حتی در حدّ تغییر عنوان رشته و گرایش‌های بیشتر به سمت بین‌رشته‌ای‌ها گام برداریم.
وی، خطر این اتفاق را در رشته‌های علوم پایه بیشتر دانست و گفت: در این رشته‌ها غیر از اینکه ممکن است درخصوص حرفه و شغل به مشکل برخورد کنیم، نگرانی درخصوص دروس علمی و پایه چون فیزیک، ریاضی و شیمی زیاد است؛ چراکه نمی‌توانیم به‌راحتی این‌ها را تغییر داده یا حذف کنیم.
دکتر غلامی به نبود راهنمایی صحیح برای هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد و افزود: بالاتر از ۶۴ درصد داوطلبان امسال در رشته علوم تجربی بودند که نشان‌دهده افزایش تعداد دانش‌آموزان رشته علوم تجربی در مدارس است.
وی افزود: توزیع مناسبی میان رشته‌های مختلف در دبیرستان‌ها وجود ندارد.
وزیر علوم، دوره‌های ارشد پیوسته، دکتری پیوسته، بورس‌های تمام یا پاره‌وقت و تضمین شغل را ازجمله پیشنهاداتی برای حل این مشکل برشمرد.
وی افزود: رشته علوم انسانی نیز مشکلاتش از گذشته وجود دارد. در این بین، شکوفاشدن فرزندان بستگی به نحوه تشویق، تربیت و هدایت والدین آن‌ها دارد.
در این نشست که با حضور دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر عسگریان ابیانه مشاور وزیر علوم و دبیر ستاد خیرین، دکتر سید محسن نجفیان رئیس دانشگاه زنجان و اعضای شورای این دانشگاه برگزار شد، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه زنجان، نقطه‌نظرات خود را درخصوص تعالی و پیشرفت آموزش عالی کشور با وزیر علوم درمیان گذاشتند.

۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۲۴۴