اخبار

نایب رییس شورای عالی عتف: مناطق ویژه علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود

نایب رییس شورای عالی عتف: مناطق ویژه علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایرنا، دکتر منصور غلامی در دیدار با استاندار همدان بیان کرد: در جلسه معاون اول رییس جمهوری با اعضای شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) موضوع راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری در استان های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از استان ها درخواست و برخی موافقت های اولیه برای راه اندازی مناطق ویژه علم و فناوری را ارئه کرده اند اما پیشرفتی نداشتند چرا که تعریف ویژه ای از منطقه ویژه علم و فناوری وجود نداشت.

ایشان ادامه داد: این در حالیست که شاکله اصلی مناطق ویژه علم و فناوری همانند دیگر منطقه ویژه در جهان است که در این مناطق دانشگاه های دانش بنیان مستقر می شوند.

غلامی ادامه داد: برای این کار می توان از توان بخش خصوصی برای کارهای عمرانی و ساخت و ساز بهره گرفت تا آنها این مکان ها را اجاره داده و از این محل علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز سود ببرد.

وی گفت: در این مناطق بخشی از طرح‌های دانش بنیان، تجارت ها و فناوری های مختلف مستقر می شوند و با یکدیگر از نزدیک تعامل، مبادله تجربه و یا با دانشگاه ها و اساتید ارتباط علمی و فناوری برقرار می کنند.

غلامی تاکید کرد: در هر شهر باید تمام امکانات علم و فناوری در یک مکان مستقر باشد تا سرویس دهی مطلوب و دسترسی به آنها راحت باشد چرا که هر روز که جلوتر می رویم تامین زیر ساخت ها گران تر می شود بنابراین باید زیر ساخت های مشترک در نظر گرفت. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآوری کرد: سال ۹۵ جلسه برای راه اندازی دانشگاه بین المللی دی هشت با حضور نمایندگان برگزار شد و مقرر شد شکل گیری این دانشگاه ذیل حمایت دانشگاه ها باشد.

غلامی بیان کرد: پس از اعلام آمادگی ایران برای ایجاد دانشگاه دی هشت، دانشگاه های شیراز و تربیت مدرس برای استقرار آن اعلام امادگی کردند به خاطر نیاز به پشتیبانی های اولیه برای استقرار، با وزارت علوم به توافق نرسیدند.

وی ادامه داد: پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه بوعلی همدان اعلام آمادگی کرد که در نهایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دانشگاه بوعلی به توافق رسید و در زمینه رشته ها و دیگر مسایل در ادامه بحث شد. 

نایب رییس شورای عالی عتف: نخستین جلسه با هیات امنای دانشگاه ها تشکیل و پیش نویس اساسنامه این مناطق نوشته و قرار شد این پیش نویس اساس کارها و فعالیت ها قرار گیرد.

غلامی با اشاره به فعالیت دانشگاه بین المللی دی هشت در همدان بیان کرد: کارهای این دانشگاه از نظر ساختار، اساسنامه و  داشتن رییس رسمی، پایان یافته و توسعه رشته ها و دوره های تحصیلی نیز عملیاتی شده است و هم اینک تنها نیاز به مکانی برای استقرار فیزیکی دانشگاه دی هشت در همدان هستیم.

وی گفت: شورای گسترش به دانشگاه بین المللی دی هشت برای جذب دانشجو در مقطع دکتری مجوز داده است و دیگر دانشگاه ها هم می توانند با این دانشگاه بین المللی همکاری داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه دی هشت در شروع کار باید از تمام توانمندهای علمی دانشگاه ها استفاده کند گفت: این دانشگاه از بین دانشجویان خارجی یا ایرانی های در حال تحصیل در خارج کشور دانشجو می پذیرد و از داخل کشور دانشجو نمی پذیرد.

غلامی بیان کرد: بخش پزشکی برای دانشگاه بین المللی دی هشت نیز پیش بینی شده است بنابراین برای استفاده از توان اساتید دانشگاه علوم پزشکی همدان این موضوع در ستاد گسترش طرح موضوع شد. 

وی افزود: فعالیت دانشگاه بین المللی دی هشت با ۱۰ رشته در مقطع دکتری شروع شده و با گذر زمان در بازه زمانی چهار تا پنج ساله دانشجویان مقطع دکتری آن به  ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می رسد.

۲ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۲۹۶