اخبار

رییس جمهور با ابلاغ بخشنامه‌ای:

نهادها از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تقویت توان تولیدی استفاده کنند

نهادها از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تقویت توان تولیدی استفاده کنند
رییس جمهوری با توجه به شرایط تحریم در کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای وزارتخانه‌ها و شرکت‌های تابعه دولتی یا وابسته به دولت را موظف کرد از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای تقویت توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در این بخشنامه که با امضای حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به تمامی وزارتخانه ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی ابلاغ شده، آمده است: میهن عزیز ما در برهه حساسی از تاریخ قرار دارد، ‌آمریکا با اعمال تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و فشار به دیگر کشورهای جهان، خیال فرو پاشیدن اقتصاد و تنش زایی اجتماعی در ایران را در سر می پروراند.

وی تصریح کرد: در مقطع خاص کنونی، بیش از هر زمان دیگری، تقویت انسجام ملی و استفاده از توان نیروهای متخصص متعهد به جمهوری اسلامی ایران از هر قوم، طایفه، نژاد، دین و گرایش سیاسی اهمیت دارد.

در ادامه این بخشنامه رییس جمهوری یادآور شد: شورای عالی عتف مسوولیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در حوزه پژوهش، فناوری و نظارت بر نحوه اجرای سیاست ها را بر عهده دارد.

بر اساس این بخشنامه، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، نهادها و شرکت های تابعه دولتی اعم از اینکه از امکانات دولتی و وجوه عمومی یا از درآمدهای خود استفاده کنند، موظف شده اند برنامه ها و فعالیت های خود را اصلاح و اجرا کنند.

روحانی در این بخشنامه به پنج مورد در زمینه تعامل و ارتباط دستگاه ها، ‌ صنعت، شرکت ها و نهادها با دانشگاه ها اشاره کرده است.

همکاری میان دستگاه های اجرایی برای بهره برداری از توان تخصصی یکدیگر، توسعه بازارهای داخلی و بهبود نظام اقتصادی، حمایت از تولید و صنعت داخلی و مقابله با چالش های اجتماعی در این بخشنامه الزامی شده است.

تکیه بر توان داخلی و استفاده از متخصصان، پژوهشگران و فناوران مراکز علمی و پژوهشی کشور پس از انقلاب همواره دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه داشته است و دولت از تمام دستگاه های مشمول می خواهد برای فائق آمدن بر مشکلات و رفع نیازهای خود، ‌ بهبود کیفیت محصولات داخلی، تامین قطعات، تجهیزات، مواد و سایر فناوری های مورد نیاز از توان پژوهشی و فناوری موجود در دانشگاه ها، ‌پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور کشور که بخش در خور توجهی از آنها در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، استفاده کنند.

 رییس جمهوری در این بخشنامه تمامی دستگاه ها را موظف کرد مشکلات و نیازهای فناورانه خود را به همراه اهداف، نتایج مورد انتظار، استانداردها، ویژگی های مورد نظر و نحوه تامین منابع مالی لازم از طریق سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش(ساتع) مستقر در دبیرخانه شورای عالی عتف ‌به طور عام فراخوان بگذارند.

رییس جمهوری خطاب به دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری کشور تاکید کرد که تمام توان خود را برای تسهیل ارتباطات و فعال سازی میان دانشگاه و جامعه به کار گیرند و پژوهش ها به ویژه موضوع پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی خود را جهت حل معضلات سازمان ها، ‌ دستگاه ها و شرکت های دولتی و غیردولتی هدایت کنند.

در بند دیگری این بخشنامه آمده است: صندوق های نوآوری، شکوفایی و سایر صندوق های حمایتی پژوهش و فناوری کشور موظف هستند نظام ها و آیین نامه های حمایتی خود را به گونه ای مورد بازنگری و ارتقا قرار دهند.

وی در این بخشنامه تصریح کرد: برقراری و تسهیل ارتباط میان بدنه اجرایی و اقتصادی با بدنه علمی و تحقیقاتی کشور اقدامی راهبردی و مبتنی بر اصول اقتصاد مقاومتی است که از این طریق می توان تهدیدهای حاصل از تحریم را به فرصت های سازندگی و استقلال بیش از پیش کشور بدل کرد.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) روز یکشنبه نسخه ای از بخشنامه رییس جمهوری را در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد.

۲۲ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۱۹۶