اخبار

نگاه دبیرخانه شورای عالی عتف به ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری نرم افزاری است

نگاه دبیرخانه شورای عالی عتف به ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری نرم افزاری است
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت های انجام شده توسط دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص پیگیری قوانین لازم برای ایجاد مناطق ویژه علم وفنّاوری در کشور را قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: دبیرخانه شورای عالی عتف نگاه نرم افزاری به جریانات توسعه ای علم و فنّاوری دارد.

دکتر بهزاد سلطانی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف اظهار داشت: مدیریت مناطق ویژه علم و فنّاوری با رویکرد نرم افزاری هماهنگ است و اتخاذ این رویکرد از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص ایجاد مناطق ویژه علم وفنّاوری بسیار صحیح است.

وی خاطرنشان کرد: مناطق ویژه علم و فنّاوری به عنوان یک مرکز منطقه ای در نظر گفته می شود که تمامی  فضاهای علم و فنّاوری مانند پارک های علم و فنّاوری، مناطق آزاد اقتصادی، شهرک های سلامت و شرکت های دانش بنیان در آن منطقه با نگاه نرم افزاری از امکانات ویژه و به صورت یک جا بهره مند می شوند.

سلطانی اظهار داشت: در این میان نقش دبیرخانه شورای عالی عتف هماهنگی وهدایت گری در کنار نقش حمایتی با نگاه توسعه ای خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: ایجاد مناطق ویژه علم وفنّاوری در سطح استان ها انجام گرفته که در آن استانداری ها به صورت ویژه در آن ورود می کنند و مدیریت شورای عالی عتف در لایه های بالاتر اعمال می شود.

وی وظیفه دبیرخانه شورای عالی عتف را تکمیل قوانین و مقررات مربوط به راه اندازی مناطق ویژه علم و فنّاوری عنوان و ابراز امیدواری کرد که  این امر در اسناد بالادستی دیده شود.


 *** نگاه به ایجاد نهادهای مرتبط با علم و فنّاوری تا کنون سخت افزاری بوده است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: طی 15 سال گذشته نگاه سخت افزاری نسبت به ایجاد شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فنّاوری و شهرک های صنعتی و دیگر نهادهای مرتبط با نهادهای علم وفنّاوری در کشور وجود داشته است به این معنا که در هر استان چندین هزار متر مربع به این مناطق اختصاص می یافت.

وی افزود: بیش از 170 مرکز رشد و  31 پارک علم و فنّاوری برای استقرار شرکت های دانش بنیان در استان های کشور ایجاد شده است. همچنین وزارت صنایع نیز بیش از 200 شهرک صنعتی به همراه شش شهرک فنّاوری در محدوده شهرها ایجاد کرده است؛ از طرفی تسهیلات ویژه ای در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد برای استقرار شرکت های دانش بنیان ارائه شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: البته نگاه نرم افزاری به مناطق یاد شده وجود داشته به این معنا که امکاناتی مانند معافیت مالیاتی، نیروی انسانی و معافیت گمرکی در این زمینه به شرکت های دانش بنیان فعال ارائه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقه شکل گیری مناطق ویژه علم و فنّاوری در کشور گفت: طی پنج سال گذشته عنوانی به نام مناطق ویژه علم و فنّاوری در کشور مطرح شده است اما از آنجا که نگاه آن سال ها به ایجاد چنین مناطقی معادل اختصاص صدها هکتار زمین و نامگذاری کردن آن  تحت این عنوان بوده است بنابراین بدلیل کمبود بودجه دولت برای انجام چنین اقداماتی شاهد هیچ اتفاقی در این زمینه نبودیم.

سلطانی با تاکید بر اینکه هم اکنون فضای خالی کافی برای استقرار شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فنّاوری و شهرک های صنعتی وجود دارد گفت: ظرفیت حتی 10 درصد پارک های کل کشور پر نشده است و در حال حاضر شهرک های صنعتی ظرفیت های خالی بی شماری از سوله های خالی و نیمه کاره وجود دارد و تنها باید با هم افزایی از این ظرفیت ها بهره ببریم.

 رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: براساس یک مطالعه انجام شده در کشور چین مشخص شده است که مناطق ویژه، شهرک های صنعتی، شهرک های فنّاوری، مراکز رشد، پارک های علم وفنّاوری همگی به صورت یک مجموعه کل درکنار هم دیده شده اند و پروژه های فنّاوری در قالب واحد انجام می گیرد.

انتهای پیام

۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۰۹:۵۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۸۰۹