<h1>وزارت اموراقتصادی و دارایی با توجه به جایگاهی که در سیاستگذاری اقتصاد کشور ایفا می کند هرساله اولویتهای پژوهشی خود را که در راستای انجام پژوهشهای کاربردی و سیاستگذاری است در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار میدهد. بر این اساس، از تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاههای سراسر کشور، صاحبنظران و متخصصان این حوزه دعوت به عمل میآید طرحنامههای پیشنهادی خود را در چارچوب اولویتهای پژوهشی سال 1399 که مبتنی بر سیاستها و اولویتهای پژوهش و فناوری کشور نگارش شده است، به آدرس research.dep@mefa.gov.ir ارسال نمایند. لازم به ذکر است، ارسال طرحنامه هیچگونه تعهدی برای وزارت اموراقتصادی و دارایی-معاونت امور اقتصادی ایجاد نمیکند و تصویب نهایی آن، منوط به احراز شرایط اولیه و تصویب نهایی طرح است.</h1> <h1>لیست موضوعات مورد نظر به شرح زیر است:</h1> <h1></h1> <h1>1.<span> </span>تهیه الگوی اجرایی مناسب، بهمنظور ارتقای رشد و رونق تولید با تأکید بر پیشرانهای کلیدی اقتصادی</h1> <h1>2.<span> </span>استفاده از راهکار دادهکاوی در راستای تدوین و تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشور</h1> <h1>3.<span> </span>اصلاح ساختار بودجه با نگاه ویژه بر تعیین قاعده مالی مناسب</h1> <h1>4.<span> </span>بررسی تعامل میان توزیع درآمد و سیاستهای پولی و مالی</h1> <h1>5.<span> </span>بررسی اثر آزادسازی قیمت کالاهای مشمول یارانه بر فقر و نابرابری و تعیین چارچوب جدید حمایت از اقشار آسیبپذیر</h1> <h1>6.<span> </span>آسیبشناسی و ارائه برنامه عملیاتی بهبود حقوق مالکیت در ایران، با تمرکز بر دو زیرشاخص حقوق مالکیت فیزیکی و حقوق مالکیت فکری</h1> <h1>7.<span> </span>بهبود فرایند صدور جواز تأسیس و پروانه بهرهبرداری در دستگاههای مختلف</h1> <h1>8.<span> </span>نقشه عملیاتی پیادهسازی نظام یکپارچه الکترونیکی مجوزدهی در ایران</h1> <h1>9.<span> </span>راستیآزمایی و تکمیل اطلاعات اظهارشده توسط مراجع صدور مجوز در پایگاه اطلاعرسانی مجوزهای کسبوکار از طریق انجام بررسیهای میدانی</h1> <h1>10.<span> </span>طراحی و تدوین سازوکارهای توانمندسازی بخشخصوصی و سازمانهای مردمنهاد و واگذاری امور به آنها</h1> <h1>11.<span> </span>توانمندسازی بخشخصوصی با استفاده از اهرم ارتباط کسبوکارها و دانشگاهها</h1> <h1>12.<span> </span>دولت و بازاریابی دیجیتال(هوشمند)/چگونگی تأثیر دیجیتال بر بازاریابی بخشعمومی(دولت)</h1> <h1>13.<span> </span>ارائه الگو جهت بررسی افزایش حداقل دستمزد بر شاخصهای اقتصادی (تورم- رشد اقتصادی- اشتغال)</h1> <h1>14.<span> </span>شناسایی و مدلنمودن فرایند (در سطح بین دستگاهی) راهاندازی برخی کسبوکارهای مهم و پر متقاضی کشور بههمراه مدارک و شرایط مورد نیاز برای هر مجوز و استعلام مورد نیاز</h1> <h1>15.<span> </span>تهیه و تدوین بسته سیاستی مدیریت اموال و داراییهای عمومی</h1> <h1>16.<span> </span>تهیه و تدوین بسته سیاستگذاری خصوصیسازی شرکتهای دولتی باقیمانده</h1> <h1>17.<span> </span>تدوین الگویی برای پایش ثبات مالی در ایران</h1> <h1>18.<span> </span>امکانسنجی استفاده از ابزارهای مالی در مدیریت بحران بانکی</h1> <h1>19.<span> </span>ارائه چارچوبی برای ایجاد سازوکار پوشش نوسانات نرخ ارز در ایران</h1> <h1>20.<span> </span>ارزیابی مقرراتگذاری و نظارت بر بازار سرمایه ایران از منظر نظارت شایسته</h1> <h1>21.<span> </span>آسیبشناسی سازمان همکاری اقتصادی اکو و راهکارهای پیشنهادی برای فعالسازی آن</h1> <h1>22.<span> </span>تدوین و ارائه الگویی برای بررسی اثرات تغییرات نرخ تعرفه بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور</h1> <h1>23.<span> </span>بررسی علل عدم تحقق مناسب درآمدهای عمومی مصوب قوانین بودجه سنواتی دستگاههای اجرایی مجری وصول</h1> <h1>24.<span> </span>ارائه الگویی برای ارزشیابی داراییهای زیربنایی کشور</h1> <h1>25.<span> </span>مطالعه تطبیقی درخصوص نحوه شناسایی و ارزشگذاری داراییهای زیرزمینی</h1> <h1>26.<span> </span>طراحی مدل تعالی سازمانی نظام حسابداری و مالی بخشعمومی</h1> <h1>27.<span> </span>ارائه ابزار بهینه شناسایی حباب در بازار اوراق بدهی</h1> <h1>28.<span> </span>امکانسنجی پیادهسازی حسابرسی کنترلهای داخلی در بخشعمومی</h1> <h1>29.<span> </span>بررسی چالشهای وظایف نظارتی و اجرایی ذیحسابان</h1> <h1>30.<span> </span>بررسی نحوه مدیریت داراییهای دولت در قالب شرکت پروژه و صندوقهای سرمایهگذاری</h1> <h1>31.<span> </span>آسیبشناسی تأمینمالی دولت با استفاده از اسناد خزانه اسلامی</h1> <h1>32.<span> </span>بررسی مشکلات اجرایی مفاد قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 و مقایسه آن با سال 1349 و تدوین راهکارهای اجرایی مناسب در زمینه مدیریت مالی دولت</h1> <h1>33.<span> </span>بررسی چالشها و ارائه راهکارهای اجرای قوانین استخدامی ایثارگران در دستگاههای اجرایی</h1> <h1>34.<span> </span>بررسی انواع قراردادهای منعقده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوانین و مقررات حاکم بر آنها</h1> <h1>35.<span> </span>بررسی تطبیقی حاکمیت شرکتی در ایران با منطقه و جهان</h1> <h1>36.<span> </span>بررسی و مطالعه نظامهای بنگاهداری دولتی در جهان و بومیسازی آن در ایران</h1> <h1>37.<span> </span>بررسی روشهای اعمال مدیریت و مالکیت سهام دولت در شرکتهای دولتی (متمرکز و غیرمتمرکز و یا ترکیبی)، متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور</h1> <h1>38.<span> </span>بررسی و مطالعه نظام بودجهریزی شرکتهای دولتی در جهان و بومیسازی آن در ایران</h1> <h1>39.<span> </span>بررسی تأمین منابع مالی و ساختار مالی شرکتهای دولتی موفق در جهان (حداقل ده شرکت بزرگ دنیا)</h1> <h1>40.<span> </span>بررسی روشهای ارزیابی عملکرد اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و متناسبسازی آن با نظام پرداخت حقوق و مزایای آنها</h1> <h1>41.<span> </span>ارزیابی کیفیت داراییهای سیستم بانکی کشور</h1> <h1>42.<span> </span>تهیه و تدوین گزارش تحلیل عملکرد مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و پیشنهاد پروژههای بهبود عملکرد (بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد سال 1398)</h1> <h1>43.<span> </span>پایش و سنجش سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد در ستاد وزارتخانه</h1> <h1>44.<span> </span>بررسی راههای تقویت کنترل داخلی در مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی</h1> <h1>45.<span> </span>بررسی فناوری های نوین در دگرگونی مدلهای کسبوکار فعلی و خلق مدلهای کسبوکاری جدید</h1> <div> </div>