اخبار

فهرست تولیدات ضد کرونایی پارک‌های علمی/ فناوران کمک حال درمان

فهرست تولیدات ضد کرونایی پارک‌های علمی/ فناوران کمک حال درمان
همزمان با شیوع کرونا و علی رغم تحریم ها در کشور، محققان و فناوران مستقر در پارک‌های علمی، به کمک کادر درمان رفتند؛ به طوری که ۴۵۰ شرکت فناور اقدام به ساخت محصولات فناورانه ضدکرونایی کردند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از خبرگزاری مهر، ورود کووید ۱۹ به ایران، بسیاری از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها را درگیر و با چالش‌هایی رو به رو کرد؛ در روزهایی که شیوع این ویروس در کشورمان به اوج خود رسید و شاهد افزایش آمار غافلگیرانه ای از مبتلایان بودیم، در این میان، پارک‌های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد، به منظور رفع کمبودها در زمینه اقلام بهداشتی و درمانی دست به کار شده و در کنار سیستم بهداشت و درمان، گام‌های مهمی در مسیر خروج از این بحران برداشتند.

‏از آنجایی که در مواجهه با بحران‌ها همیشه نیاز به نوآوری احساس می‌شود، فناوران در برابر این ویروس همه گیر، تمام قد ایستاده و محصولات ضدکرونایی تولید کردند؛ به طوری که در این دوران حدود ۴۵۰ شرکت و واحد فناور عضو پارک‌های علم و فناوری، برای مقابله با کرونا و تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی، فعال شدند که ۶۰ درصد این واحدها، نخستین بار بود که به این حوزه کاری ورود کرده بودند.

شرکت‌ها و واحدهای فناور در عرصه‌های مختلفی؛ همچون تولید مواد ضدعفونی، ماسک، البسه حفاظتی، تجهیزات بیمارستانی خاص، کیت‌ها و ابزارهای تشخیصی، مواد دارویی و نرم افزارهای تخصصی، فعالیت قابل قبولی داشتند؛ اقدامات چشمگیر شرکت‌ها و پارک‌ها تا جایی ادامه یافت که حالا باید منتظر صادرات محصولات آنها نیز به کشورهای مختلف باشیم.

مهدی کشمیری قائم مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری در خصوص عملکرد شرکت‌ها و واحدهای فناور در ناشی از شیوع کرونا در کشور، به خبرنگار مهر می‌گوید: از حدود ۴۵۰ شرکت فعال در زمینه مقابله با کرونا، بیش از ۲ سوم آنها تا پیش از بحران کرونا، اساساً هیچ فعالیت و یا تولید محصولی در زمینه‌های مرتبط با آن نداشتند اما پس از آن به سرعت خطوط تولید خود را تغییر داده و این نکته بسیار مهمی ست.

۱۵۰ شرکت مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات ساختند

وی افزود: در عین حال، حداقل ۱۵۰ شرکت از این ۴۵۰ شرکت، در بخش‌های مختلف اعم از مواد ضدعفونی کننده، اقلام پوششی و حفاظتی، تجهیزات و دارو فعالیت داشته‌اند.

توانایی تولید حدود یک میلیون ماسک در روز توسط واحدها

این مقام مسئول وزارت علوم اقدامات شرکت‌ها و واحدهای فناور در مقابله با بحران کرونا را بسیار خوب ارزیابی و به طور اجمالی به برخی تولیدات شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف تجهیز و درمان بوده که شامل توانایی تولید حدود یک میلیون ماسک در روز، یک و نیم میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده در روز، تولید ونتیلاتور، مخازن اکسیژن، دماسنج‌های غیر تماسی، لباس‌های حفاظتی و کیت‌های تشخیص می‌شود.

افزایش بیش از ۶ برابری تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی

کشمیری تولید انواع دستگاه‌های مکانیزه و نیمه مکانیزه عفونت زدایی از محیط‌های جمعی و کاری، افزایش بیش از ۶ برابری تولید ونتیلاتورهای بیمارستانی و تولید ونتیلاتورهای شخصی و خانگی و تولید تب سنج‌های غیرتماسی را از دیگر اقدامات فناوران عنوان کرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: پارک علوم و فناوری قزوین و سپس پارک علم و فناوری گلستان بیشترین تولید مواد ضدعفونی کننده، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیشترین تولید ماسک و پارک صنعتی شریف بیشترین تعداد شرکت‌های تجهیزاتی را در میان ۴۰۰ شرکت فعال به خود اختصاص داده‌اند.

پشتیبانی‌های وزارت علوم از شرکت‌ها

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری درباره حمایت‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه از این شرکت‌ها، اظهار داشت: اقدامات حمایتی ما به ۲ شکل صورت گرفت؛ نخست پشتیبانی‌های غیرمالی؛ همچون پیگیری اخذ مجوزهای لازم را برای آن دسته از شرکت‌هایی که تازه به این حوزه ورود کردند، تقویت و تسریع کردیم.

کشمیری ادامه داد: شکل دیگر پشتیبانی‌های ما نیز، تخصیص بسته‌های حمایتی شامل تخفیف هزینه‌های استقرار و ایجاد امکان استمهال پرداخت بدهی‌های شرکت‌هایی بود که دچار مشکل شده بودند.

بخشودگی اجاره بهای واحدهای فناور / تمدید قراردادها

وی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری بسته‌های حمایت ویژه‌ای را در حمایت از شرکت‌ها و واحدهای فناور آسیب دیده ناشی از کرونا پیش بینی کردند، تصریح کرد: در همین رابطه پارک‌ها به طرق مختلف از جمله بخشودگی اجاره بها، استمهال سررسید چک‌ها، تمدید افزایش مدت قرارداد شرکت‌ها و هسته‌های فناور از شرکت‌ها صیانت کردند.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری ارائه تسهیلات جهت کمک به واحدهای آسیب پذیر، کمک در جهت افزایش سه برابری تولید اقلام و محصولات کرونایی، انجام تمهیدات لازم جهت افزایش فروش محصولات شرکتها (استفاده از امکانات فروش آنلاین)، ارتباط با نهادهای مالی و حمایتی جهت اخذ کمک برای واحدهای فناور را از دیگر اقدامات حمایتی برشمرد.

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۹۱۱