اخبار

وزیر علوم:

تهدید کرونا در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شد

تهدید کرونا در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تهدید بیماری کرونا برای کشور در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شد و شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختار جدید در آموزش شده است و اعضای هیأت علمی با بهره‌مندی از فناوری وارد عرصه ای نوین شدند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایرنا، نشست مدیران ارشد این وزارتخانه با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به‌ صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد.

منصور غلامی در ابتدای این مراسم با گذری بر تاریخچه رویکردهای آموزش عالی طی دهه‌های اخیر گفت: در طول استقرار آموزش عالی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش و تمرکز اصلی به سمت تربیت نیروی انسانی بود و در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم وجود برخی از مسائل، تقریباً تمامی نیازهای کارشناسی کشور برطرف شده بود به طوری که اغلب دستگاه‌های اجرایی از نظرات و ایده‌های کارشناسان و فارغ‌التحصیلان داخلی در حل مسائل و مشکلات بهره می‌گرفتند.

وی افزود: از اوایل دهه ۷۰ بحث پژوهش در آموزش عالی شکل گرفت که با شروع مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد، دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌تر در حل مسائل و مشکلات روی آوردند؛ حاصل این شد که در اواسط دهه ۸۰، رتبه علمی قابل توجهی را در مجامع علمی جهانی کسب کردیم.

وزیر علوم یادآور شد: این رتبه عموماً براساس ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی صورت می‌گیرد و اکنون نیز این جایگاه حفظ و در سال جاری یک پله ارتقا داشته است.

غلامی ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ نیز رویکرد دانشگاه‌ها به سمت حل مسایل و توسعه فناوری‌ها حرکت کرد که بر همین اساس، در حال حاضر از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور، ۳۷ پارک ذیل وزارت علوم و در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حضور دارند و علاوه بر آن تعداد زیادی مرکز رشد نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی به عملکرد مرحله ورود به توسعه فناوری از سوی مراکز آموزشی و وجود پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد و اراده این مجموعه‌ها در حل مسایل و بحران‌های خاص بویژه کرونا به وضوح دیده می‌شود.

وزیر علوم با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب در توجه مراکز آموزش عالی به مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: امروزه حرکت و رویکرد دانشگاه‌ها به سمت جامعه محوری است و تمرکز و توجه مراکز علمی به مسائل اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش است.

غلامی به وجود ظرفیت‌های علمی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در کشور مجموعه‌ای از ظرفیت های اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار داریم که با تلاش خود، جایگاه علمی کشور را تاکنون حفظ کرده‌اند و قطعاً هر درخواستی و پیشنهادی دولت در حوزه تحقیق و فناوری داشته باشد به رغم وجود شرایط نابرابر جهانی، جامعه علمی کشور با تکیه بر ظرفیت‌ها از عهده آن بر خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر فضای امروز دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر فضای دانشگاه به نوعی است که همکاران طی این مدت تلاش می‌کنند کمتر صحبت کنند و بیشتر کار کنند که نمود عملکردها و فعالیت‌ها باعث توسعه امید در جامعه می‌شود.

وزیر علوم با بیان این که براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، امروزه بحث توجه به مهارت دانش‌آموختگان و اشتغال‌پذیری موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است، افزود: یکی از موضوعات در حال پیگیری، آمایش آموزش عالی است که این امر بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ۲ سال گذشته شکل گرفته و طرح آن برای اجرا آماده شده است که مشتمل بر مأموریت‌گرایی، کیفی‌سازی و شبکه‌سازی واحدهای کوچک است.

غلامی ادامه داد: در بحث بازنگری سرفصل‌ها، کیفی سازی انجام و تهدید بیماری کرونا برای کشور اکنون در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شده است، شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختاری جدید در بحث آموزش شد و اعضای هیأت علمی با بهره‌مندی از فناوری وارد فضایی نوین شدند که نمونه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارد به طوری که برای مثال، یکی از دروس ارائه شده از سوی یکی از اساتید جوان، ۱۲ هزار بار در فضای مجازی توسط مخاطبان دانلود شده است.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت بخش‌های مختلف ادامه داد: در حال حاضر انتظار حمایت وزارت ارتباطات را در بحث تأمین و کاهش هرینه‌های اینترنت در حوزه آموزش داریم؛ در بخش آموزش توجه به مراکز غیردولتی بسیار مهم است چرا که هم اکنون این مراکز به دلیل عدم حمایت کافی در معرض آسیب هستند؛ مسایل و مشکلات مربوطه هرچه زودتر مرتفع شود تا بتوان این مجموعه‌ها را حفظ کرد.

وی اظهار داشت: آنچه وزارت علوم در جهت حفظ آن تلاش می‌کند این است که بتوانیم دستاوردها را تثبیت و حمایت کنیم و این افتخارات به عنوان دستوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در مراکز علمی و سطح کشور ماندگار شود.

وزیر علوم به لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری از سوی دولت به عنوان تضمینی بر هدفمندکردن منابع پژوهشی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم اعتماد و حمایت دانشگاه‌ها از سوی بخش‌های مختلف با توجه به برون‌دادها و دستاوردها افزایش یابد تا ساماندهی آموزش عالی نیز محقق شود.

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۴
تعداد بازدید : ۸۴۴