اخبار

وزیر علوم: رشد فناوری در گرو تحقق بودجه ۲ درصدی بخش تحقیقات است

وزیر علوم: رشد فناوری در گرو تحقق بودجه ۲ درصدی بخش تحقیقات است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اختصاص بودجه ۲ درصدی از محل تولید ناخالص داخلی برای بخش تحقیقات در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری رشد کنیم باید این احکام محقق شود

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل  در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش، فناوری و فن بازار در مصلی امام خمینی (ره) افزود: حدود ۸۳ صدم درصد تولید ناخالص داخلی برای تحقیق و توسعه هزینه می شود، بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه این رقم باید به ۲ درصد برسد. اگر قرار است در فناوری هم رشد کنیم این دو درصد باید تحقق یابد و تلاش کنیم احکام برنامه هفتم اجرایی شود. امروز ترکیه ۱.۴ تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیق و توسعه می کند.

وی تصریح کرد: هدف علم و دانش ایجاد رفاه، آسایش و سلامت برای جامعه است و باید بدانیم بدون تولید علم مرجعیت محقق نمی شود و باید قدردان تولید علم باشیم ولی این علم باید در جایگاه خود به خوبی مصرف شود. در وزارت علوم هم در زمینه مرجعیت علمی تولید ثروت از دانش و خلق فناوری گام برداریم.

وزیر علوم ادامه داد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت علم و فناوری کشور ابتدایی بود و فقط کارشناس در دانشگاه ها تربیت می شد، تولیدات علمی ۵۰۰ سند علمی بود.

زلفی گل یادآور شد: به لطف پیروزی انقلاب اسلامی امروز تعداد اسناد علمی ایران بالغ بر ۷۸ هزار سند علمی است، امسال در نمایشگاه ۲ هزار و ۲۰۲ محصول جدید توسط فناوران کشور ارائه شده که سطح امادگی فناوری آن بین چهار تا پنج است.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۹۳۰ دانشمند یک درصد بین المللی حضور دارند، ۲ هزار و ۲۴۰ دانشمند ۲ درصد بین المللی و ۴۰۰ دانشمند یک درصد علوم انسانی وجود دارند که در پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت شده اند. بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی با مشارکت بین المللی است و مرجعیت علمی دانشمندان ما پذیرفته شده است. این توفیقات نتیجه جهاد علمی استادان دانشگاه ها و پژوهشگاه های ايران است.

زلفی گل مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را نیروهای متخصصی دانست که برای کشور افتخار می آفرینند. پرتاب کپسول زیستی به فضا بعد از ۱۰ سال نتیحه همکاری علمی بین بخش دفاعی و علمی کشور بود.

وی با تاکید بر تحقیقات بین رشته ای اظهار داشت: تلاش می کنیم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری نباشد و علوم پایه، علوم انسانی، تحقیقات کاربردی و توسعه ای همزمان توسعه یابد. برج علم کشور خودنمایی می کند و رتبه اول علمی را در منطقه داریم، اما برج فناوری کشور تازه در حال برافراشته شدن و قد کشیدن است.

وزیر علوم تاکید کرد: هنر راهبری علم کشور این است که شخصیت علمی جامع الاطراف شکل دهد و تمام برنامه های وزارت علوم در این راستا تنظیم شده است.

زلفی ژل به هماهنگی با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این سیاست ها را به خوبی اجرا می کنیم و همه در یک گروه هستیم.

وی یادآور شد: امروز بیش از ۱۰ هزار نیاز صنایع مختلف در آن ثبت شده است و در سال گذشته هزار دانشجوی استعداد درخشان ارشد و دکتری در راستای نیازهای صنایع مختلف در آن پذیرفته شدند.

وزیر علوم با یادآوری ظرفیت قانون تولید جهش دانش بنیان اظهار داشت: مجوزهای خاصی به وزارت علوم در این قانون و مواد ۱۳ و ۱۱ داده شده است که شامل معافیت مالیاتی برای صنایع خصوصی و دولتی است.

۲۱ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۳۴۴