اخبار

منطقه ویژه علم وفنّاوری استان اصفهان، محدوده شهری توسعه یافته با ظرفیت های اقتصادی، علمی وفنّاوری

منطقه ویژه علم وفنّاوری استان اصفهان، محدوده شهری توسعه یافته با ظرفیت های اقتصادی، علمی وفنّاوری
منطقه ویژه علم وفنّاوری استان اصفهان، محدوده‌ای است که اکثریت ظرفیت های شهری، علمی _ فنّاوری، زیرساخت‌های ارتباطی و مواصلاتی مجموعه شهری اصفهان را در برمیگیرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم ، تحقیقات وفنّاوری، منطقه ویژه علم و فنّاوری استان اصفهان طبق ماده 8 آیین نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فنّاوری کشور و به منظور پیاده‌سازی نمونه‌ای از مناطق ویژه علم و فنّاوری و کسب و تدوین تجربیات بومی، تأسیس شده است.

استان اصفهان در گزارش خود برای توضیح و ارائه منطقه ویژه علم و فنّاوری آورده است:

 محدوده شهر اصفهان و مجاور آن، منطقه‌ای است که برای توسعه کریدور علم و فنّاوری اصفهان در نظر گرفته شده است. این محدوده اکثریت قریب به اتفاق ظرفیت‌های شهری، علمی- فنّاوری، زیرساخت‌های ارتباطی و مواصلاتی مجموعه شهری اصفهان را دربر می‌گیرد.

علاوه بر جغرافیا و کالبد، منطقه ویژه علم و فنّاوری یک برنامه جامع توسعه منطقه‌ای برای تغییر ساختار اقتصادی و جمعیتی در منطقه مورد نظر است.

از مهمترین اهداف راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فنّاوری اصفهان می‌ توان به مواردی چون:

افزایش سهم کسب و کارهای دانش‌بنیان به بیش از 50 درصد کسب و کارهای اصفهان و تغییر ترکیب جمعیتی در محدوده کلان‌شهر اصفهان اشاره کرد.

ترغیب نیروی متخصص، ماهر و طبقه خلاق کشور و استان‌های همجوار به حضور و فعالیت در منطقه ویژه علم و فنّاوری اصفهان وتغییر یا جابجایی تدریجی صنایع آلاینده و ناسازگار با محیط زیست و استقرار کسب و کارها و صنایع سازگار با مسائل زیست‌محیطی منطقه از موارد قابل توجه در این راستا است.

از دیگر اهداف راه اندازی این منطقه ویژه می توان از تبدیل شهر اصفهان به الگویی جهت ارتباط با اقتصاد جهانی و مکانی برای استقرار شرکت‌های معتبر خارجی فعال در حوزه فنّاوری و یا نمایندگی آنها وهمچنین استفاده گسترده از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در امور اجرایی شهر و تبدیل اصفهان به یک شهر الکترونیک نام برد.

 حل مشکلات کمبود آب و زیست محیطی اصفهان از طریق به‌کارگیری فنّاوری‌های پیشرفته و اجرای پروژه‌های پیشران، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار در منطقه ویژه علم و فنّاوری و شکل‌دهی خوشه‌های فنّاوری مختلف، از دیگر اهداف مهم راه اندازی منطقه ویژه علم و فنّاوری اصفهان است.

در محدوده منطقه ویژه علم و فنّاوری اصفهان، صنایع را می‌توان به گروه‌های اصلی: صنایع هدف، صنایع متعارف و منطبق با استانداردهای کریدور، صنایع متضاد با اهداف و استانداردهای منطقه ویژه نظیر صنایع آلاینده تقسیم‌بندی کرد.

یکی از راه‌های سرعت بخشی به ایجاد و توسعه مناطق ویژه علم و فنّاوری، تعریف هوشمندانه و مدیریت حرفه‌ای پروژه‌های پیشران در حوزه‌های برگزیده فنّاوری و هدف است.

 بر این اساس مقابله با خشکسالی شهر اصفهان و تبدیل شهر اصفهان به شهر کم مصرف آب از طریق استفاده بهینه از آب و روش‌های جدید توزیع، مصرف و بازیابی آب و پروژه ارتقاء محیط‌زیست اصفهان از طریق کاهش آلاینده‌های هوا، آب، خاک و مواد‌غذایی از پروژه‌های قابل اهمیت است.

و همچنین پروژه کاهش رفت و آمدهای شهری از طریق توسعه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و شکل‌دهی شهر الکترونیک و پروژه توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فنّاوری اطلاعات در حوزه گردشگری و توسعه گردشگری الکترونیک نیز می‌توانند به عنوان پروژه‌های پیشران بکار گرفته شوند.

منطقه ویژه علم وفنّاوری استان اصفهان دارای پنج نقطه کانونی به شرح زیر است:

محدوده شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک زیرساخت توسعه منطقه‌ای در استان اصفهان شکل گرفته است که با داشتن زیرساخت‌های نیروی انسانی، فعالیت‌های پژوهشی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در این ناحیه می‌تواند جایگاه مهمی در توسعه علمی منطقه داشته باشد.

محدوده دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان: دانشگاه اصفهان به عنوان یکی دیگر از نقاط کانونی منطقه ویژه علم و فنّاوری اصفهان از موقعیت مکانی بسیار ویژه‌ای برخودار است، پردیس دانشگاه اصفهان شامل دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است . علاوه بر آن مرکز آموزشی استعدادهای درخشان استان نیز است. همچنین بزرگترین مرکز فوق تخصصی پزشکی الزهرا و مرکز آموزشی فنی شهید مهاجر و سازمان فنی و حرفه‌ای در این محدوده قرار دارد. تمامی این عرصه‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی در قلمرو جغرافیایی میدان دروازه شیراز و دامنه کوه صفه قرار گرفته که این منطقه به لحاظ پیوندهای شهری و به لحاظ روابط فضایی بین عرصه‌های مختلف، جایگاه ویژه‌ای دارد.

محدوده آثار تاریخی اصفهان: اصفهان سرشار از آثار هنری و تاریخی است که میدان نقش‌جهان، مسجد امام، سی و سه پل، کاخ عالی‌قاپو  از بارزترین آنها هستند. همه این آثار تاریخی که در محدوده‌ای نزدیک هم واقع شده به عنوان یک نقطه کانونی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صنعت گردشگری و کسب و کارهای دانش‌بنیان این حوزه فراهم آورد.

محدوده مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان: مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان با قابلیت میزبانی قریب به ۱۷۰ هیأت عالی مقام ۷ نفره (1190 نفر)، فرصتی بی‏نظیر جهت معرفی اصفهان به مردم کشورهای جهان و توسعه ارتباطات بین‌المللی است.

اراضی مجتمع دانشگاهی مخابرات و محدوده فولادشهر: «اراضی مجتمع دانشگاهی مخابرات» که در شمال غربی فولادشهر قرار گرفته، سال‌های متمادی بلااستفاده مانده است اما به دلیل زیرساخت‌های آماده و قرار گرفتن آن در انتهای جنوبی منطقه ویژه علم و فنّاوری، گزینه مناسبی برای نقاط کانونی منطقه ویژه است. این مجموعه از یک طرف دقیقاً در امتداد محوری که قطب‌های صنعتی شمال استان را به قطب‌های صنعتی جنوب استان پیوند می‌زند و از طرفی در محیط بلافصل قطب کشاورزی استان قرار گرفته است. این مجموعه همچنین مابین یکی از شاهراه‌های اصلی کشور که تهران را به شیراز و جنوب کشور متصل می‌کند، قرار دارد.

از استانداری اصفهان و معاونت‌های مربوطه وشهرداری اصفهان و معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آن می‌توان به عنوان بازیگران فعال در هدایت و راهبری و اجرای برنامه‌های پیشران این استان نام برد.

 شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛ شهرک فنّاوری اصفهان؛ دانشگاه‌های بزرگ اصفهان ؛ نهادهای اقتصادی و صنعتی استان ؛ شرکت‌ها، موسسات و صنایع دانش‌بنیان اصفهان نیز از دیگر بازیگران این عرصه هستند.

انتهای پیام
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۵۵۱