اخبار

دبیر کل شورای عالی عتف: نتیجه پالایش طرح های کلان ملی خرداد ماه اعلام می شود

دبیر کل شورای عالی عتف: نتیجه پالایش طرح های کلان ملی خرداد ماه اعلام می شود
دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به رایزنی های گسترده برای پالایش طرح های کلان ملی گفت: انتظار داریم بررسی های ما تا هفته های آتی تمام شود و نتیجه را در جلسه ای اوایل خردادماه به شورای عالی ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف و به نقل از ایرنا، دکتر مسعود برومند عصر امروز چهارشنبه در پایان جلسه صدو شصت و ششم کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی هفته های گذشته جلسات فشرده زیادی را با دبیران کمیسیون های تخصصی این شورا داشتیم تا تصمیم های نهایی خود را در مورد طرح های کلان ملی بگیرند.
دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: در این تصمیم گیری باید مراحل دقیق پروژه ها و اینکه چه زمانی به پایان می رسند همچنین خروجی آنها مشخص باشد.
برومند با تاکید بر ضرورت معلوم بودن بهره برداران از طرح های کلان ملی ادامه داد: برنامه مالی لازم برای اجرای این طرح ها در کمیسیون های مربوطه باید آماده و تعیین شود. همچنین باید مشخص شود بهره برداران واقعا خواهان طرح ها هستند یا خیر و منابع لازم برای تکمیل پروژه ها را تامین کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان داشت: این مرحله تا دو هفته آینده در کمیسیون ها به پایان خواهد رسید و بعد از آن کمیسیون دائمی یک جلسه فوق العاده برای بررسی طرح های کلان ملی خواهد داشت که امیدواریم در پی آن دستور جلسه بعدی شورای عالی عتف اوایل خردادماه مبنی بر تصمیم گیری نهایی در مورد این طرح ها باشد.
وی دستور دیگر جلسه صد وشصت و ششم کمیسیون دائمی عتف را بررسی برنامه آینده نگاری اعلام کرد و گفت: این برنامه در مورد تعیین اولویت های علم و فناوری در کشور است و در این راستا گزارشی از اجرای آن توسط نماینده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در جلسه ارائه شد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به ضرورت بررسی برنامه آینده نگاری در کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف گفت: با توجه به رایزنی های صورت گرفته در جلسه امروز قرار شد، این برنامه از نظر اولویت بندی فناوری ها و منطبق بودن این اولویت بندی با نیازهای دستگاه ها دقیق تر در کمیسیون های تخصصی عتف و با استفاده از توان علمی این کمیسیون ها بررسی شود.
برومند همچنین معرفی نمایندگان انجمن های علمی در کمیسیون دائمی امروز را از دیگر دستورهای این جلسه عنوان کرد و گفت: نمایندگان انجمن های علمی که هفته های گذشته انتخاب شده بودند در جلسه امروز حضور داشتند و از طرف دیگر اعضای حقیقی کمیسیون های تخصصی عتف نیز در جلسه حاضر بودند و از این پس در کمیسیون های تخصصی حضور خواهند داشت.
دبیرکل شورای عالی عتف در پاسخ به سوالی در مورد پالایش دوباره طرح های کلان ملی و با توجه به اینکه این طرح ها در دولت یازدهم هم یک بار بررسی و تعدادی از آنها مختومه شدند، گفت: طرح هایی هم که تصویب شده بودند هنوز کاملا اجرا نشده اند و از طرف دیگر منابع مالی این طرح ها هنوز کامل تخصیص نیافته است.
وی تصریح کرد: پالایش جدید با هدف تعیین نیاز واقعی بهره برداران از طرح ها و تخصیص این منابع مالی صورت می گیرد.
شورای عالی عتف که بر اساس ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه و مواد سه و چهار قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مرداد 1383) تاسیس شده بود، به عنوان یک نهاد فرابخشی سیاستگذار در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور شناخته می شود.
در این شورا هفت وزیر و روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگان رؤسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحبنظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه ‌ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم محول شده است.
شورای عالی عتف از نظر ساختار اجرایی متشکل از یک کمیسیون دائم بر اساس ماده 9 آیین نامه داخلی، 11 کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون تدوین و هماهنگی است که کمیسیون دائم برای استمرار و تسریع فرایند تصمیم گیری و کارشناسی اولیه و دستور کارهای شورای عالی تشکیل شده است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۳۰۱