اخبار

گزارش یکصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات

جهش تولید و راهکارهای فناورانه آن

جهش تولید و راهکارهای فناورانه آن

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، یکصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات  شورای عالی عتف به بررسی گزارش موسسه مکنزی در خصوص نقاط قوت و چالشهای اقتصاد ایران و پتانسیل آن تا سال 2035 اختصاص یافت. 

بر اساس گزارش مکنزی ایران قادر خواهد بود رشد آینده خود را برمبنای شش توانمندی اصلی پایه ریزی نماید. شش توانمندی یاد شده شامل موارد زیر می باشد:

1. اقتصاد متنوع؛

2. سطح بالای تحصیلات علمی؛

3. طبقه مصرف کننده در حال رشد؛

4. درجه بالای شهرنشینی؛

5. فرهنگ ریشه دار کارآفرینی؛

6. موقعیت جغرافیایی ایران بین شرق وغرب.

از شش مقوله ذکر شده در بالا اقتصاد متنوع از اهمیت بالایی برخوردار است که به دلیل پارامترهای زیر ایجاد شده است:

ایران صاحب ذخایر عظیم معدنی مس و روی است؛

تجارت خرده فروشی، املاک، مستغلات و خدمات حرفه ای سهم بیشتری از نفت و گاز در اقتصاد ایران دارند؛

بخش خودرو آن، بیش از یک میلیون دستگاه وسیله نقلیه تولید کرده است؛

با وجود ذخایر بالا و هزینه کم تولید، وابستگی شدید به نفت و گاز ندارد، (کمتر از 12% از GDP)

از لوازم آرایش گرفته تا محصولات دارویی و تجهیزات الکترونیک، را تولید می کنند؛

ده برند اصلی صنایع غذایی ایران داخلی هستند.

ادعای گزارش موسسه مکنزی این است که ایران با رشد متوسط سالانه 6.3 در 2035 به یک رشد اقتصادی بالغ بر یک تریلیون دلار می‌رسد و در کنار آن حدود نه میلیون شغل ایجاد می‌کند. شروط رسیدن به این جایگاه از نظر مکنزی عبارتند از: افزایش جذابیت کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی، تضمین ثبات اقتصاد کلان، تقویت و تعمیق نظام مالی، افزایش بهره‌وری و ارتقاء زیرساخت صنعتی. 

ایران برای دستیابی به رشد پایدار، ایجاد فرصت شغلی جدید و دستیابی به تولید ناخالص ملی (در حدود یک‌ تریلیون دلار)، باید بر چالش‌های مربوط به تحریم‌های بین‌المللی فائق آید. ایران می‌تواند به شکل بهینه‌تری از منابع خود نظیر نفت، گاز و منابع غیر معدنی شامل توده‌های شهری، سرمایه‌ انسانی باکیفیت و قدرت کارآفرینی استفاده کند. پتانسیل سرمایه‌گذاری در این توانمندی‌ها و قابلیت‌ها علاوه بر ایران، فرصتی بزرگ برای کسب و کارهای جهانی و اقتصاد بین‌المللی است. ایران برای تحقق بخشیدن به این فرصت‌ها نیازمند دستیابی به اقتصادی پویاست که بتواند سرمایه، فناوری و روش‌های مدیریت نوین را به شکل بهتری جذب کند. در عین حال بازار نیروی انسانی ایران دارای افرادی ماهر و منعطف است که امکان شروع کسب و کارهای جدید را تسهیل می‌کند.

همچنین ایران نیازمند سیستم مالی قدرتمندی است که امکان سرمایه‌گذاری مولد در آن‌ وجود داشته باشد. بهره‌گیری از این فرصت‌ها باید به‌روزرسانی شوند. همچنین شفافیت، نقش قانون حاکمیت شرکتی و روش‌های کسب‌وکار باید بهبود پیدا کنند و همه‌ این تغییرات باید در محیط اقتصاد کلان مطلوبی انجام شوند که در آن‌ تورم قابل مدیریت است، نرخ تبادل ارز ثابت بوده و سیاست‌های مالی جوابگو و پایدار هستند. برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی این تغییرات و تبدیل شدن ایران به یک اقتصاد مدرن و مولد نیازمند صرف زمان و همکاری مکمل دولت و بخش خصوصی به صورت داخلی و بین‌المللی است.

اعضای کمیسیون تخصصی صنایع پس از ارائه گزارش مکنزی توجه به نکات زیر را ضروری دانستند:

برای جهش تولید در کشور لازم است: 

1. امنیت سرمایه گذار تامین شود؛

2. سیاست های مالی دولت از جمله مدیریت درآمدهای نفت و گاز تغییر کند؛

3. موسسات درگیر با سرمایه گذاران شفاف و قابل اعتماد باشند (در کشور مشکل پنهان کردن آمار و اطلاعات را داریم و هیچ سازمانی در کشور وجود ندارد که متولی انتشار آمار صحیح و استاندارد باشد و روی داده های موجود صحه بگذارد.)

4. تنظیم مقررات کشوری واضح و شفاف باشد؛

5. به تقاضا توجه شود، تولید و تقاضا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و اگر به فکر جهش تولید هستیم باید به تقاضا هم توجه کنیم؛

در پایان این جلسه مقرر شد کمیته‌های ذیل کمیسیون در جلساتی مجزا، راهکارهای فناورانه جهش تولید را بررسی و پیشنهادات خود را ارائه نمایند.

 
۱۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۸۵۸