اخبار

در دبیرخانه شورای عالی عتف مطرح شد:

گزارش توسعه آموزش عالی علوم پزشکی و برآورد نیروی انسانی نظام سلامت در سال 1408

گزارش توسعه آموزش عالی علوم پزشکی و برآورد نیروی انسانی نظام سلامت در سال 1408
در هشتاد و دومین نشست تخصصی کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی عتف گزارش توسعه آموزش عالی علوم پزشکی و برآورد نیروی انسانی نظام سلامت در سال 1408مطرح شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در ابتدای این نشست دکتر جرجانی، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین  کمیسیون در مورد موضوع «توسعه آموزش عالی علوم پزشکی و برآورد نیروی انسانی نظام سلامت در سال 1408» در یک نگاه کلی، گستره عملکرد معاونت آموزشی وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالی را این گونه ترسیم نمودند 

وی در ادامه افزود: این طرح در 68 دانشگاه و دانشکده‌ی علوم پزشکی و در 388 رشته مقطع که شامل فلوشیپ‌های بالینی نیز می¬شود.

دکتر جرجانی اظهار داشت: حدود 213143 دانشجو تربیت می‌شوند که از این تعداد، 47675 دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و حدود 19623 عضو هیئت علمی هم برای تربیت این نیروی انسانی در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین  کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی عتف گفت: پروژه ملی برآورد نیروی انسانی در رشته-مقاطع مختلف نظام سلامت تا سال 1408 در ده کلان منطقه  حوزه آموزش سلامت کشور و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و دانشگاهی با هدف عدالت محوری در دسترسی به خدمات سلامت به انجام رسیده و در پی آن برنامه تربیت نیروی انسانی و توصیه‌های لازم در خصوص آن صورت گرفته است. 

وی در ادامه ضمن اشاره به رشته های علوم پایه افزود: در خصوص رشته‌های علوم پایه در مقاطع ارشد و دکتری، میانگین کنونی پذیرش سالیانه، تعداد فارغ التحصیل تا سال 1408 با روند فعلی، نیروی مورد نیاز نهایی هر رشته تا 1408 و تعداد کاهش یا افزایش (سالیانه) تخمین زده شد و همین تحلیل در خصوص گروه‌های شغلی نیز صورت گرفت. بر این اساس در 6 رشته توانبخشی سیاست‌های ثبات، افزایش و کاهش در مقاطع کارشناسی و سیاست کاهشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و در شغل‌های پزشکی عمومی، داروسازی و پرستاری نیز به ترتیب سیاست‌های تثبیت، کاهش و افزایش اتخاذ گردید.

دکتر جرجانی در ادمه از ضریب خودکفایی برای هر کلان منطقه آمایشی در تربیت دانشجو سخن گفتند که به میزان خودکفایی هر منطقه آمایشی در تربیت نیروی انسانی بالینی مورد نیاز در نظام سلامت اطلاق می‌گردد. این ضریب از تقسیم سهم کلان منطقه از ظرفیت پذیرش دانشجو (در رشته-مقاطع مختلف) بر سهم همان کلان منطقه از جمعیت ایران محاسبه می‌گردد. بر همین مبنا، فاصله بین ضریب خودکفایی و ضریب مطلوب(1) و ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو تا 1408 برای هر کلان منطقه آمایشی اندازه‌گیری می‌شود.

۱۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۷۴۷