اخبار

با حضور دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم صورت گرفت؛

رونمایی از محصول فناورانه محققان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

رونمایی از محصول فناورانه محققان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی
تلسکوپ دابسونی هشت اینچی بازتابی ساخته شده توسط محققان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با حضور دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، تلسکوپ دابسونی هشت اینچی بازتابی با قطر ورودی نور، ۲۰۳ میلیمتر و فاصله کانونی ۱۰۰۰ میلیمتر خطای اپتیکی بسیار کمی در مقایسه با نمونه‌های دیگر تولید داخل دارد.

بابک متولی مدیر عامل شرکت ستاره دنباله دار درخشان تبریز، طراح و سازنده این تلسکوپ، نبود موج و انحراف روی آئینه‌های این تلسکوپ و طراحی مقر بسیار روان و با درجه آزادی بالا را از ویژگی‌های متمایز کننده این تلسکوپ دانست.

دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، همچنین در حاشیه رونمایی از این محصول فناورانه و در بازدید از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، سیاست این وزارتخانه را توسعه حمایت از واحدهای فناور عنوان کرد و گفت: در این راستا لازم است ساختارها و بسترها برای استقرار و حمایت از این واحدها توسعه یابد.

دکتر رحیمی، مهم‌ترین بستر برای استقرار کسب و کارهای فناورانه در کشور را پارک‌های علم و فناوری دانست و افزود: در کنار پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری، مراکز پیش رشد و پردیس‌های علم و فناوری برای توسعه فناوری فعالیت می‌کنند و سیاست و تلاش دولت حمایت حداکثری از توسعه و گسترش این مراکز است.

همچنین در این آیین از سامانه مجازی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز رونمایی شد؛ این سامانه با هدف ارائه محصولات دانش بنیان و فناور شرکت های مستقر در این پارک و افزایش تعامل شرکت ها به صورت سه بعدی در محیطی ۳۶۰ درجه طراحی شده و امکان مشاهده تمام شرکت های مستقر در پارک و محصولات آنها به صورت مجازی فراهم شده است. در این سامانه، علاوه بر امکان مشاهده و بررسی محصولات فناورانه شرکت های مستقر در پارک، برگزاری جلسات تصویری در داخل غرفه شرکتها، خدمات بازاریابی و مشاوره حقوقی، فراهم شده است.

ضرورت تولید علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی متناسب به نیاز روز جامعه

همزمان با هفته پژوهش و فناوری از ۳۶ عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، سایر پژوهشگران و حامیان پژوهش با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار آذربایجان شرقی به صورت مجازی تجلیل به‌عمل آمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل ازدانشگاه تبریز، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با اشاره به تولید علم و فناوری در کشور گفت: بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز با وجود موانع و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌های این حوزه، تولید علم و فناوری در کشورمان در بخش‌های مختلف روند رو به رشدی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه شاهد رشد کمی و کیفی مقالات در سطح دنیا هستیم، خاطر نشان کرد: بعد از ۱۰ سال ایران بالاترین نرخ رشد کمی مقالات را در دنیا به‌دست آورده و در چند سال اخیر جزو پنج کشور اول دنیا هستیم که بالاترین نرخ رشد مقالات از نظر کیفی داشته است.

دکتر رحیمی همچنین با تاکید بر جایگاه علم و فناوری در کشورمان یادآور شد: تولید علم و فناوری در دانشگاه و دیگر مراکز تحقیقاتی باید با توجه به نیاز روز جامعه باشد و از این رو توسعه ارتباط با بدنه جامعه و کاربردی نمودن پژوهش‌ها ضروری است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های تولید علم و فناوری در دانشگاه‌های استان و در رأس آنها دانشگاه تبریز گفت: با توجه به پتانسیل‌های اعضای هیأت علمی و با توجه به مستندات موجود، دانشگاه تبریز در سال‌های اخیر در حوزه تولید علم و فناوری روند رو به رشد خوبی داشته است، و در این ارتباط نیز ضروری است از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت منطقه و کشورمان استفاده شود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آئین با اشاره به جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه و پیشرفت هر جامعه گفت: باید از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولید علم و فناوری کشورمان برای رشد و شکوفایی بهره مند شویم که برای تحقق این امر دانشگاه‌ها باید مأموریت گرا شوند و در بخش پژوهش نیز لازم است با توجه به نیاز جامعه مأموریت گرا عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: رسالت اصلی هر دانشگاه نیز در مأموریت گرا بودن هم مشخص شده و در این باره به دانشگاه‌های مادر توجه بیشتری صورت گیرد.

دکتر میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این آئین با معرفی اجمالی این دانشگاه‌ها در عرصه‌های تولید علم و فناوری و دانش گفت: این دانشگاه در حال حاضر با داشتن نزدیک ۸۰۰ نفر هیأت علمی، بیش از ۲۰ هزار دانشجو، چندین قطب علمی و مراکز تحقیقاتی، یکی از بزرگترین مرکز علمی شمالغرب کشور و از جمله یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز از سال ۱۳۲۶ منشأ حرکت‌های بزرگ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تولید علم و فناوری در کشور بوده است، تصریح کرد: این دانشگاه در سال ۶۵ به خاطر تولید ادوات برای رزمندگان اسلام مورد بمباران رژیم بعثی قرار گرفت و در این ارتباط نیز ۲۲ تن از دانشجویان دانشکده فنی شهید شدند.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در تمام دنیا دانشگاه‌ها منشأ تحول و پیشرفت در جامعه هستند، یادآور شد: امروزه می‌توان تمامی مسائل و مشکلات جامعه با طرح در مراکز علمی و دانشگاه‌ها حل کرد، چرا که دانشگاه‌ها منشأ تحول و رشد هر جامعه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام محمد انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز از دیگر سخنران این آئین بود که در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه علم و دانش گفت: امروزه پتانسیل‌های زیادی در تولید علم و فناوری در کشور داریم که متأسفانه کمتر به جایگاه تولید علم و دانش با توجه به نیاز جامعه توجه شده است و از این رو باید بیش از اینها با توجه به ظرفیت‌های کشورمان به این مسئله پرداخته شود.

دکتر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی یک‌ساله دانشگاه گفت: با توجه به عملکرد بخش‌های مختلف پژوهش این دانشگاه در مقایسه با سال‌های گذشته در بسیاری از شاخص‌ها روند رو به رشدی داشته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری بیش از یک‌صد برنامه در دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه تبریز به مناسبت هفته پژوهش در این دانشگاه افزود: با توجه به شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امسال اجرای برنامه‌ها هفته پژوهش متفاوت با سالهای گذشته وبصورت مجازی با بیش از یک‌صد برنامه در قالب‌های متنوع برگزار خواهد شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برگزاری سخنرانی علمی وکارگاه آموزشی با حضوراساتید دانشگاه تبریز و برخی از اساتید دانشگاه‌های خارج از کشورنام برد.

تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با حضور دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیئت رئیسه، روسای دانشکده‌ها و جمعی از مدیران دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دکتر رحیمی، در این آئین با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور به لحاظ آموزشی در مسیر بسیار خوبی قرار دارند، اظهار داشت: بحث اصلی دانشگاه‌ها، نحوه پرداختن به پژوهش و فناوری و ارتباطی که باید با صنعت و جامعه داشته باشند، می‌باشد.

وی افزود: اصولاً دو نوع پژوهش داریم پژوهشی که برای پیشبرد مرزهای دانش صورت می‌گیرد و مبتنی بر ارائه مقالاتی با کیفیت بالا است، که در این بخش دانشگاه‌های ما از جمله دانشگاه شهید مدنی آذربایجان همه ساله شاهد رشد و بهبود کیفی هستند، خوشبختانه در سطح بین‌المللی نیز روند رو به رشدی را در این بخش شاهدهستیم، اما بخش دوم مقوله تحقیقات، مربوط به پژوهش هایی است که باید ناظر به نیازها بوده و باید مبتنی بر تقاضای جامعه انجام شود، هر چند که از این بخش نیز می‌تواند مقالات موثر و خوبی استخراج شود، ما ضعف عمده‌ای را در این حوزه شاهد هستیم که نیازمند برنامه‌ریزی‌های خوب و اجرای کامل آنها آن توسط دانشگاه‌های سراسر کشور است. صنایع و محیط اجتماعی نیز باید کشش بهره‌گیری از نتایج تحقیقات را در خود پدیدار بیاورند.

دکتر رحیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را دانشگاهی کیفی نامید و گفت: خدای بزرگ را شاکریم که این دانشگاه در مسیر تحقق اهداف و سیاست‌های وزارت علوم مسیر خوب و درستی را در پیش گرفته و اجرا می‌نماید.

در این مراسم دکتر ولی زاده رئیس دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، در سخنانی با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و با تجلیل از پژوهشگران دانشگاه در به ثمر رسیدن طرح‌های تحقیقاتی در این شرایط سخت، به روند رو به رشد جایگاه علمی کشور در تولید علم جهانی اشاره کرد و ضمن تاکید بر لزوم ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و تدوین برنامه‌های مطلوب اجرایی در این خصوص گفت: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به یاری الهی از نظر علمی جایگاه مناسبی در بین دانشگاه‌های کشور برخوردار است.

دکتر ولی زاده با اشاره به مشکلات عمده دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت اظهار داشت: مشکل عمده دانشگاه‌ها عدم ارتباط مستمر و دائمی با "صنعت و جامعه" می‌باشد؛ دانشگاه باید با صنعت و جامعه ارتباطی پویا و حیاتی داشته و خود را جامعه محور و صنعت و جامعه نیز خود را دانش محور نماید.

در پایان این مراسم از ۳ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۹ (دکتر حسین عبدالمحمد زاده)، پژوهشگربرتر و پژوهشگر فعال ارتباط با صنعت (دکتر مرتضی رحمانپور)، و پژوهشگر فعال در حوزه روابط بین الملل (دکتر اسماعیل نورانی) تجلیل شد.

رونمایی از سردیس شهید محراب، آیت الله سید اسدالله مدنی در محوطه دانشگاه، از دیگر برنامه‌های معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این دانشگاه بود.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۵۴۸