اخبار

دکتر غلامی در نشست شورای برنامه ریزی استان البرز تاکید کرد:

عملکرد مناسب شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم و کرونا /لزوم تاسیس منطقه اقتصادی علم و فناوری در استان البرز

عملکرد مناسب شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم و کرونا /لزوم تاسیس منطقه اقتصادی علم و فناوری در استان البرز
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای برنامه ریزی استان البرزتاکید کرد: عملکرد شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم و کرونا، مناسب بوده و در دوران پسا کرونا نیز باید از این شرکت ها به صورت جدی حمایت شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در این نشست که با حضور استاندار البرز در محل استانداری استان البرز برگزار شد، دکتر غلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در تربیت و آموزش نیروی انسانی عملکرد موفقی داشته است، اظهار داشت: دوره های تربیت نیروی انسانی در دانشگاه ها از آغاز پیروزی انقلاب به خوبی انجام شده و این موفقیت در میزان تحصیلات مدیران ما در همه رده های سنی محسوس است.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش دانشگاهی فعالیت های زیادی صورت گرفته و توانستیم رتبه پانزدهم دنیا را کسب کنیم و از نظر علمی در رده کشورهای بزرگ و پیشرفته جهان قرار داریم، کفت: در حوزه فناوری نیز در بیست سال گذشته در مسیر ایجاد پارک های علم و فناوری حرکت کرده ایم که باعث شده بیش از چهل پارک در کل کشور ایجاد شود که حامی شرکت های دانش بنیان هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه حمایت از تولیدات داخلی است که به ما قدرت می دهد، افزود: در همین راستا مدیران در بخش های مختلف باید توسعه و حمایت از شرکت های دانش بنیان را به عنوان یک برنامه بلند مدت در شرایط سختی و آرامش در برنامه های خود داشته باشند.

وی در ادامه گفت: همه شاهد بودیم که در صنایع نفت و پزشکی قطعات و تجهیزات حساس توسط این شرکت ها طراحی و موجب بی نیازی کشور به واردات آنها شد.

دکترغلامی افزود: با چنین خدماتی باید تدابیری اندیشیده شود تا در روزهای پسا تحریم که تحریم ها به امید خدا برداشته می شود و روزهای آسایش، به سمتی حرکتی نکنیم که این دستاوردها و خدمات به فراموشی سپرده شده و باید به یاد داشته باشیم که این شرکت های دانش بنیان چه خدماتی به ما ارائه داده اند. بنابراین تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد اولیه تولیدات خود می توانند با شرکت های دانش بنیان همکاری کنند.

وی با بیان اینکه نباید به سمتی برویم که این شرکت ها تحت تاثیر واردات و تجارت از بین بروند، خاطر نشان کرد: مدیریت ما باید بر مبنای داشته های مان باشد ضمن آنکه صادرات در بخش های مختلف باید با محوریت تولیدات صنعتی، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان تقویت شود.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت شش هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده در کشور گفت: این شرکت ها عامل اشتغالزایی پایدار در کشور شده اند و حتی در زمینه مبارزه با کرونا هم قدم های بزرگ و موثری برداشته اند.در این راستاهمکاری در زمینه های مختلف با پارک های علم و فناوری، قطعاً موفقیت های بزرگی به ارمغان خواهد آورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به اینکه کیفی سازی و ماموریت گرایی آموزش عالی را در کشور به عنوان محور اصلی قرار دادیم، خاطر نشان کرد: هدف این است که از توسعه بی هدف خارج شویم تا هر گونه سرمایه گذاری که صورت می گیرد بر اساس برنامه های هدفمند باشد که به همین منظور در هر استان دانشگاه های بزرگ آن را به عنوان دانشگاه معین تعریف کردیم.

دکتر غلامی با بیان اینکه نگاه وزارت علوم در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری به سمت تاثیرگذاری هر چه بیشتر مراکز علمی و فناوری معطوف است، اظهار داشت: ظرفیت استان البرز در حوزه فناوری مطلوب بوده و این استان یکی از قطب های علم و فناوری در کشور است.

وی با بیان اینکه دانشگاه خوارزمی دراستان البرز به عنوان دانشگاه معین در نظر گرفته شده است، افزود: در استانی مانند البرز هر میزان مشکلات دانشگاه ها احصا و حمایت های بیشتری از آنها صورت گیرد این ظرفیت ها در نهایت به توسعه یافته تر شدن استان کمک خواهد کرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه انتظار می رود مساله تملک اراضی دانشگاه هنر حل شود گفت: پردیس کشاورزی مستقر در کرج نیز یکی از ظرفیت های بزرگ است که توانسته طی ۲ سال گذشته در بخش های کشاورزی رشد اقتصادی خوبی داشته باشد که با توجه به نزدیکی البرز به تهران و بهره مند بودن از چرخه صادرات، این ظرفیت می تواند در خدمت استان قرار گیرد.

دکترغلامی در پایان سخنان خود به تاسیس منطقه اقتصادی علم و فناوری در استان البرز اشاره کرد و افزود: هر گونه مجوزی که برای این انجام این امر مهم در این استان نیاز باشد، انجام خواهیم داد.

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ۰۷:۵۷
تعداد بازدید : ۴۵۰