اخبار

یکصد و سی امین نشست کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی عتف برگزار شد

یکصد و سی امین نشست کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی عتف برگزار شد
یکصد و سی امین نشست کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی عتف با موضوع تشریح روش شناسی به روز رسانی اولویت های پژوهش و فناوری کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این نشست ابتدا دکتر علیرضا خاوندی، دبیر کمیسیون تخصصی انرژی طی توضیحاتی بر لزوم به روز رسانی اولویت های پژوهش و فناوری کشور به خصوص در حوزه انرژی تاکید کرد. در ادامه دکتر عادل آذر عضو هیئت ‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و مجری طرح به‌روزرسانی اولویت های پژوهش و فناوری روش پیشنهادی خود برای انجام این کار را به اعضای کمیسیون تشریح نمود که شامل نکات زیر بود:

- شناسایی و احصاء اولویتهای پژوهشی علم و فناوری کشور در بخشهای مرتبط ناظر بر حل چالشهای وضع موجود

- شناسایی و احصاء اولویتهای پژوهشی علم و فناوری کشور ناظر بر حوزه های مرز دانش

- تعیین ابر چالش ها و چالش های کشور و نیز اولویت های پژوهشی مرتبط با این چالش ها

- مهمترین کلان روندهای حوزه علم و فناوری و اولویتهای پژوهشی علم و فناوری ناظر بر آن ها

- مراحل پیشنهادی تدوین اولویت های پژوهشی علم و فناوری کشور

- ارائه کاربرگ های پیشنهادی و نحوه تکمیل آن ها توسط اعضای کمیسیون انرژی

- توضیح نحوه غربالگری و نهایی سازی اولویتهای پژوهشی علم و فناوری در کمیته راهبری

سپس اعضای کمیسیون انرژی به بیان پرسش ها و نظرات خود در مورد این نظام نامه پرداختند. دکتر خاوندی، دبیر کمیسیون بر کیفیت انتخاب اولویت ها و عمق آن ها تاکید کرد. دکتر توفیقی داریان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و عضو حقوقی کمیسیون، ضمن تاکید بر علمی بودن نظام نامه تهیه شده، بیان داشت که می بایست بین اولویت های پژوهش و فناوری و اولویت های پژوهشی علم و فناوری تمایز قائل شد. همچنین، نقشه جامع علمی کشور نیز باید در نظر گرفته شود. دکتر مهدی اسکروچی، عضو حقیقی کمیسیون، خواستار توجه به اولویت های تعیین شده در شرکت های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری شد. دکتر سید محسن مرجانمهر نیز با یادآوری اولویت های تعیین شده در کمیسیون در سال های قبل، پیشنهاد داد که از این اسناد به عنوان پیش نویسی برای تعیین اولویت های جدید استفاده شود. دکتر محمد رحیمی عضو حقیقی دیگر کمیسیون نیز بیان داشتند که با توجه به پیشرفت سریع علم و فناوری، به روز رسانی اولویت ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین، خواستار توجه ویژه به بحث تغییر اقلیم در اولویت های پژوهشی کشور شد.  

دکتر عادل آذر ضمن تشکر از نظرات اعضای کمیسیون، تاکید کرد که حتما از مطالعات گذشته استفاده خواهد شد و بیان داشت که کاربرگ های تهیه شده تا آخر اردیبهشت ماه در اختیار اعضای کمیسیون انرژی قرار خواهند گرفت.

 
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۷۰۹