اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خواستار شد:

سوق یافتن هر چه بیشتر اساتید دانشگاه‌ها برای انجام پژوهش‌های اثرگذار و مورد نیاز جامعه

سوق یافتن هر چه بیشتر اساتید دانشگاه‌ها برای انجام پژوهش‌های اثرگذار و مورد نیاز جامعه
دکتر غلامحسین رحیمی، دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یکروزه خود به کرمانشاه، در جلسه شورای آموزش عالی استان گفت: اساتید دانشگاه‌ها باید به سمت انجام پژوهش‌های اثرگذار و مورد نیاز جامعه سوق پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از دانشگاه رازی، در این نشست دکتر رحیمی با بیان اینکه به‌رغم همه محدودیت‌ها، تحریم‌ها و شرایط سخت مواجه با بیماری کرونا، در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد کیفی و کمی مقالات ایران در سطح دنیا بوده‌ایم، اظهار داشت: حدود ۷۰ هزار سند از ایران در پایگاه‌های بین‌المللی به ثبت رسیده، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل، حدود ۶۵ هزار سند بود.

وی خواستار سوق دادن اساتید دانشگاه به انجام فعالیت‌های پژوهشی اثرگذار شد و گفت: استان کرمانشاه نیازمند توجه و بازسازی در عرصه‌های مختلف بوده و دانشگاه موظف است در حوزه فن‌آوری، کانون نوآوری، خلاقیت، مرکز رشد و واحدهای فن‌‌آور و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات بیشتری را به‌عمل آورد.

دکتر رحیمی گفت: توانایی‌های اعضای هیات علمی را باید مد نظر داشته باشیم مثلاً اگر فردی ۳ سال متوالی مقاله‌ای نداشته اما در سطح استان طرحی را به بهره‌برداری رسانده است این فرد کار خود را به نحو احسن انجام داده و شایسته تقدیر است.

وی تاکید کرد: دانشگاه رازی در مسیر بسیار خوبی حرکت می‌کند و با توجه به شرایط اشتغال استان، باید در مسیر فن‌آوری پُربارتر عمل کند. مراکز مهارتی و مرتبط با اشتغال در دانشگاه‌های استان فعال شوند، همچنین امکانات سایر دانشگاه‌های استان مانند پیام‌نور و صنعتی در بحث مهارت‌آموزی به‌کار گرفته شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، فناوری، پردازش‌های کوانتومی را از حوزه‌های تحول برانگیز ۲۰ سال آینده کشور عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌‌ها کانون‌های توجه به این مسائل هستند که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود و ما هم اعتبارات را به این سمت سوق دهیم.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه ورودی دانشجویان به دانشگاه به لحاظ آموزش دچار ضعف‌هایی است، گفت: استعداد لازم وجود دارد اما باید پرورش یاید و دانشگاه‌ها در حوزه تخصصی خود به کسب و کار بپردازند.

وی افزود: در زمینه ارائه آموزش و رشته‌های دانشگاهی، پذیرش در برخی از رشته‌ها که کارایی لازم را در حیطه‌های مختلف به ویژه مهارت و بازار کار ندارند، باید متوقف شود اما در ازای آن رشته‌های جدید متناسب با نیاز ایجاد شود، همچنین اصلاحاتی در برخی از گرایش‌های تحصیلی صورت گیرد.

دکتر رحیمی تولید مقالات علمی و پژوهشی را از مولفه‌های مختلف برای سنجش دانشگاه‌ها دانست و گفت: تلاش دانشگاه رازی برای ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاهی در استان ستودنی است و امیدواریم این اقدام گامی ارزشمند در جهت تحولات اساسی در زمینه فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در این استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: با رویکردهایی که در بحث توسعه مراکز رشد، مراکز فناوری و پردیس‌های علم و فناوری داریم، این امیدواری وجود دارد که طی چندسال آینده به هدف ترسیم شده برسیم.

دکتر رحیمی اعتبارات پژوهشی در کشور را ناکافی دانست و افزود: باید تلاش ما این باشد که بخشی از اعتبارات توسط دولت تامین شود و در حقیقت آزمایشگاه‌های دانشگاهی ما امکانات خود را برای ارائه خدمت جهت کسب درآمد به کار گیرند و در کنار اعتبارات دولتی خود آزمایشگاه‌های دانشگاهی هم کسب درآمد داشته باشند. در دوسال گذشته نیز دولت در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی اعتباراتی را اختصاص داد که باعث بازسازی بسیار خوبی در این مراکز شده است.

وی توسعه دوره‌های پسادکتری، جذب پژوهشگر دستیار پژوهشی، توسعه مراکز رشد، نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، توجه ویژه به علوم انسانی و علوم پایه و تعریف طرح‌های کلان دراز مدت فناوری را از مهم ترین رویکردهای معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم برای سال‌جاری عنوان کرد.

دکتر رحیمی در پایان بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موفق‌ترین بخش کشور بوده‌اند و کشور باید قدردان زحمات نظام آموزش عالی باشد.

تنوع و ظرفیت بالای رشته‌های دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی برای ورود به حوزه فناورانه و ایجاد زمینه برقراری ارتباط اساتید با جامعه و صنعت، توسعه مراکز شد، ضرورت حضور اساتید در تصمیم گیری‌های کلان ملی و منطقه‌ای، اتخاذ تمهیداتی برای تقویت جایگاه آموزش عالی استان و پذیرش دانشجویان توانمند، جدی گرفتن مساله پژوهش و فناوری و تربیت نیروی انسانی کارآمد، ضرورت توجه به قطب کشاورزی استان با هدف دستیابی به توسعه پایدار در سایه همکاری با جامعه، ارائه گزارشی از افتخاآفرینی اساتید و دستاوردهای علمی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه ازاهم مباحث مطرح شده در این نشست بود.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین بیمارستان دامپزشکی استان، توسعه مراکز رشد و فناوری دانشگاه به ویژه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، انعقاد قراردادهای پژوهشی با سازمان جهاد کشاورزی، ضرورت توجه به راه‌اندازی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین، تجدیدنظر در آیین‌نامه‌های پژوهشی و توجه جدی به مقوله آموزش در کنار پژوهش، ضرورت بازسازی و تعمیر دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی فرسوده دانشکده شیمی، راه‌اندازی دوره‌های پسادکتری و توجه به استانداردهای بین‌المللی، ضرورت توسعه گلخانه دانشگاه رازی و کمک وزارت علوم از دیگر مسائل مطرح شده توسط اعضای هیات علمی و روسای دانشکده‌ها بود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه سفر یکروزه خود به استان کرمانشاه، به بازدید از پروژه‌های دانشگاهی و دیدار با اساتید و روسای دانشگاه‌های استان پرداخت. وی همچنین از زمین پیشنهادی برای احداث پارک علم و فناوری بیستون در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی بازدید و با حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه رازی با نثار گل و قرائت فاتحه؛ به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۵ تیر ۱۴۰۰ ۰۲:۰۵
تعداد بازدید : ۴۷۰