اخبار

اعلام برنامه سال 94 دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری

اعلام برنامه سال 94 دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری
دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، برنامه سال 94 دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری را اعلام کرد.

دکتر محمد ابویی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری به تشریح برنامه های دبیرخانه شورای عالی عتف در سال 94 پرداخت.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی وضعیت علمی کشور در مقیاس ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تعیین میزان دستیابی به اهداف اسناد بالادستی مبتنی بر نظام فراگیر و پویای آمار ثبتی اظهار داشت: دبیرخانه شورا در رسیدن به این هدف به توسعه، پیاده سازی و اجرای نظام‌های پایش و ارزیابی (سیاست‌ها/ وضعیت فعلی) علم و فنّاوری در کشور در سطوح ملی، بخشی و منطقه‌ای خواهد پرداخت.

وی از توسعه شبکه ارتباطی میان نیروی انسانی متخصص در زمینه ارزیابی و پایش علم و فنّاوری در کشور در سال آینده خبر داد و گفت: ترویج، فرهنگ‌سازی و شبکه‌سازی حول الزامات، مفاهیم و مبانی ارزیابی و پایش علم و فنّاوری از برنامه های دبیرخانه در سال 94 خواهد بود.

محمد ابویی اردکان افزود: دبیرخانه شورا برای اولویت‌بندی و انتخاب طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و فنّاوری ، برنامه طراحی و ایجاد زیر نظام تعریف طرح‌های کلان ملی و زیر نظام تأمین مالی و بودجه‌ریزی طرح‌های کلان را در نظر دارد.

دکتر ابویی به طراحی و ایجاد زیر نظام مدیریت پروژه طرح‌های کلان ملی وطراحی و ایجاد زیر نظام نظارت کیفی طرح‌های کلان ملی نیز  اشاره کرد.

 وی از طراحی و ایجاد زیر نظام مدیریت دانش طرح‌های کلان ملی و زیر نظام مدیریت فنّاوری اطلاعات طرح‌های کلان و همچنین طراحی و ایجاد زیر نظام حسابرسی طرح‌های کلان ملی نیز نام برد.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به طراحی و ایجاد زیر نظام مالکیت فکری و زیر نظام حقوقی طرح‌های کلان ملی و همچنین طراحی و ایجاد زیر نظام همکاری در طرح‌های کلان ملی خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته های کارشناسی جهت تولید محتوای کارگروه‌ها؛ تشکیل کمیته راهبری سازمان طرح‌های کلان ملی و برنامه ریزی جهت تعریف طرح‌های کلان آموزشی نیز در برنامه های دبیرخانه شورا در سال جدید قرار دارد.

ابویی اردکان ادامه داد: تقویت زیرساخت های قانونی تأمین مالی علم، فنّاوری و نوآوری؛ رصد وضعیت تأمین مالی تحقیق و توسعه و تقویت و توسعه نهادها و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر از برنامه های دبیرخانه شورای عالی عتف با هدف بررسی و پیشنهاد منابع مالی موردنیاز در حوزه‌های علوم، تحقیقات و فنّاوری است.

وی همچنین سازماندهی نظام تامین مالی طرح های کلان ملی مصوب وحمایت از ترویج و توسعه دانش اقتصاد علم، فنّاوری و نوآوری در کشور را از دیگراقدامات دبیرخانه شورا دراین راستا دانست.

محمد ابویی اردکان در خصوص دستیابی به هدف راهبری و مدیریت تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فنّاوری از اقداماتی نظیر تدوین و یا اصلاح قوانین، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط؛ ترویج، فرهنگ‌سازی  و اطلاع‌رسانی  مفاهیم مرتبط خبر داد و افزود: بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های  استان‌های کشور در جهت ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری و نظارت و راهبری مناطق ویژه علم و فنّاوری دارای مجوز نیز مواردی است که دبیرخانه در سال جدید به آن می پردازد.

وی افزود: استفاده از تجارب ملی و بین‌المللی در زمینه مناطق ویژه علم وفنّاوری نیز از برنامه های آینده دبیرخانه خواهد بود.

دکتر ابویی اردکان در خصوص ایجاد هماهنگی بین نهادها و سازمان‌های پژوهشی کشور برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت کلان اظهار داشت: شورا در سال 94 راه‌اندازی و طراحی نظام ارتباطات علمی بین دبیرخانه و نهادهای مشابه داخلی و  بین المللی را در برنامه کار خود دارد.

وی افزود: دبیرخانه شورا همچنین به تبیین و تقویت جایگاه شورای عالی در عرصه سیاستگذاری علم و فنّاوری و ارائه پیشنهادات در راستای تقسیم کار ملی، خواهد پرداخت.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، آینده پژوهی در حوزه‌های علوم، تحقیقات و فنّاوری را یکی دیگر از اهداف شورا برشمرد و اضافه کرد: بهبود مکانیزم‌های تعیین اولویت‌های تحقیقات در حوزه علم و فنّاوری و شبکه‌سازی نخبگان حوزه علم و فنّاوری از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی و یا شبکه‌های اجتماعی ، اقداماتی است که در رسیدن به این هدف ذکر شده صورت می‌گیرد.

وی  ایجاد زمینه‌های همکاری در حوزه‌های علم و فنّاوری با کشورهای مختلف و شرکت‌های بین‌المللی را نیز یکی دیگر از برنامه های دبیر خانه در رسیدن به هدف تعیین شده اعلام کرد.

دکترابویی اظهار داشت: دبیرخانه شورا با هدف سازمان‌دهی، تعیین فرایندها و شیوه تصمیم‌گیری شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری به‌طراحی ساختار سازمانی دبیرخانه وطراحی سیستم‌های مورد نیاز جهت پیگیری و پاسخگویی خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: بهبود زیرساخت‌های فنّاوری اطلاعات دبیرخانه؛ مستندسازی و بهبود فرایندهای دبیرخانه و ایجاد زیرساخت ‌و شناسایی، ایجاد، ذخیره و اشتراک گذاشتن دانش موجود در دبیرخانه از دیگر اقدامات تعیین شده در این راستا است.

محمد ابویی همچنین به تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه راهبردی دبیرخانه در سال آینده خبر داد و افزود: اجرای چرخه پژوهش در امور دبیرخانه شامل طرح مسأله، تعیین اولویت، تصویب، طراحی فرایند اجرایی، نظارت، نحوه بهره برداری از دستاوردهای پژوهشی را در برنامه های سال آتی دیده ایم.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح کارایی کارشناسان و پرسنل و راه اندازی واحد اداری/ مالی و حقوقی خاطرنشان کرد:  برقراری تعامل و هماهنگی بین ارکان دبیرخانه و تجدید ساختار و تکمیل اعضای شورای عالی، کمیسیون دائمی و کمیسیون های تخصصی نیز از دیگر برنامه های شورا در سال 94 خواهد بود.

انتهای پیام
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۳,۶۲۵