اخبار

در دبیرخانه شورای عالی عتف روی داد:

بررسی گزارش سند ملی امنیت غذایی

بررسی گزارش سند ملی امنیت غذایی
در یکصد و چهلمین جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی شورای عالی عتف، سند امنیت غذایی مورد بررسی قرار گر فت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف یکصد و چهلمین جلسه کمیسیون کشاورزی به بررسی سند امنیت غذایی پرداخت. این سند به همت دکتر اسکندر زند و گروهی از متخصصان در حوزه‌های مختلف کشاورزی تهیه شده است و برای اظهار نظر در دستور کار این کمیسیون قرار دارد. دکتر زند ضمن تعریف مفهوم امنیت غذایی که بر طبق آن باید همه مردم همواره برای تامین نیازهای تغذیه ای خود به غذای، سالم، کافی و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشد و ترجیحات غذایی آنان برای داشتن یک زندگی سالم و پرتحرک برآورده شود عنوان نمود که در این تعریف به اقتصاد سیاسی غذا توجه نشده است و جهت رفع این نقص نگاه جاری در این سند براساس حاکمیت غذایی است. 

وی همچنین با بیان خلاصه‌ای از وضعیت امنیت غذایی در جهان، عوامل اصلی تهدید کننده امنیت غذایی در سال 2021 در جهان را کووید19، تغییراقلیم، از بین رفتن تنوع زیستی و افزایش آلاینده‌ ها برشمرد و خاطر نشان کرد که در کشور علاوه بر این موارد، با چالش‌های دیگری از جمله مشخص نبودن جایگاه امنیت غذایی، تناقض در آمار و ارقام‌های رسمی و نداشتن فرماندهی دستگاه‌های دخیل در امنیت غذایی مواجه هستیم. وی با این حال امنیت غذایی را مهمترین رکن امنیت هر کشوری دانسته که ضروری است در سطوح اصلی کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد. دکتر زند معتقد است که در حال حاضر به دلیل چند وجهی بودن امنیت غذایی و عدم وظیفه حاکمیتی واحد، امنیت پایدار غذایی کشور در معرض آسیب قرار گرفته است. وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با افزایش تورم سهم قابل توجهی از درآمد خانوارها صرف تامین غذا می‌شود که از میانگین جهانی بالاتر است. لذا برای کاهش این سهم باید اقدامات اساسی انجام شود و جهت تدوین این سند با تشکیل چندین کارگروه با مشارکت متخصصین امر، اجزای اصلی امنیت غذایی به 58 جزء شکسته شده است و برای هر جزء یک سند تهیه شده است و 12 رویکرد اصلی و اهداف کلان از جمله اصلاح الگوی مصرف و اصلاح و تکمیل زنجیره ارزش غذایی مدنظر گرفته شده است. 

وی در ادامه افزود که ارزش‌های بنیادین مورد اشاره در پیش‌نویس این سند برگرفته از قرآن کریم، روایات، فرمایشات مقام معظم رهبری، قانون اساسی و اسناد بالادستی است. 

در ادامه اعضای کمیسیون ضمن تشکر از گزارش ارائه شده، در خصوص ضمانت اجرایی و چگونگی پیاده‌سازی راهکارهای ارائه شده در سند و افق جمعیتی که در این سند دیده شده است به بحث و تبادل نظر پرداختند.

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۰۸۹