اخبار

یکصد و چهلمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف برگزار شد

یکصد و چهلمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف برگزار شد
سیاست‌ها، برنامه‌ها، راهبردها و اقدمات و نتایج مورد برای تحقق شعار سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) در اولین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، این نشست، پیرو نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشکده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و موسسات وابسته به وزارت متبوع، به بحث و ارائه نظر در خصوص سیاست‌ها، برنامه‌ها، راهبردها و اقدامات عملیاتی و نتایج مورد انتظار از دبیرخانه شورای عالی عتف با توجه به شعار «سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است، اختصاص داشت. اعضای حاضر در جلسه موارد زیر را به عنوان پیشنهادات راهبردی مرتبط با موضوع بیان نمودند:

• مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها با توجه به مزیت‌های استانی و به موضوعات منطقه‌ای در حوزه علم و فناوری؛

• توجه به حفظ و نگهداشت نیروی انسانی نخبه به عنوان پیشران اصلی تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی؛

• آسیب‌شناسی و بهبود نظام نوآوری کشور با بررسی نظام نوآوری کشور و همچنین بررسی و ارتقاء عملکرد شورای عالی عتف به عنوان یکی از بازیگران اصلی در این نظام؛

• بهبود شاخص‌های ایران در GII (نمایه جهانی نوآوری) به ویژه در بخش حکمرانی؛

• تعیین مصادیقی از اولویت‌های پژوهشی علم و فناوری کشور (1401-1405) که در سال گذشته توسط کمیسیون و دبیرخانه شورای عالی عتف تدوین شده است و ارتباط بیشتری با سه مولفه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی و همچنین موضوعات مورد نظر مقام معظم رهبری از جمله موضوع آب، محیط زیست، هوش مصنوعی، خام فروشی و ...دارند.

• بررسی و تعیین میزان تحقق اولویت‌های پژوهشی علم و فناوری کشور در بازه زمانی 1396-1400؛

• اصلاح و انطباق آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی با توجه به شرایط موجود. برخی از مسائل و پروژه‌های پژوهشی می‌تواند به حل مسائل ملی کمک کند؛ در حالی که ممکن است از نظر بین‌المللی مطرح نباشد و انگیزه کافی برای اعضای هیأت علمی در راستای ارتقاء فراهم نکند. این موضوعات می‌تواند تعیین و در آیین‌نامه ارتقاء در نظر گرفته شود تا انگیره کافی برای اعضای هیأت علمی جهت پژوهش و پرداختن به موضوعات را ایجاد نماید؛

• تأکید بر نقش پژوهشگاه‌های مأموریت‌محور که ارتباط نزدیکی با صنعت دارند؛

• حجم‌دهی به اقتصاد با دانش‌بنیان کردن بازیگران و شرکت‌های بزرگ کشور و وارد کردن آنها به حوزه فناوری و نوآوری؛ و

• پیوند دانشگاه و صنعت به عنوان یک مؤلفه قوی و تأثیرگذار در بحث تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی.

در پایان مقرر شد موارد پیشنهادی و مورد نظر اعضا به دبیرخانه شورای عالی عتف اعلام شود.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۰۲
تعداد بازدید : ۵۵۲