اخبار

یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف برگزار گردید.

یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف برگزار گردید.

یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این جلسه ابتدا آقای دکتر حمید کاریاب،‌ از اعضای کمیسیون، گزارشی با عنوان "نقش کمیسیون­های تخصصی در توسعه نوآوری در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه­ها" ارائه نمودند. ایشان برای تبیین وضعیت ایران در نوآوری به مدل شاخص جهانی نوآوری (Global innovation index) اشاره داشتند و جایگاه ایران در رتبه ­بندی نوآوری در سال 2022را بیان نمودند. بدین منظور ابتدا چهارچوب مفهومی شاخص نوآوری جهانی ارائه و شاخص­های ورودی مدل GII در 5 بخش موسسات و نهادها، ‌سرمایه انسانی و پژوهش،‌ زیرساخت،‌ پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار و همچنین شاخص­های خروجی نوآوری در دو بخش خروجی دانش و فناوری و خروجی خلاقانه را نام بردند و جایگاه ایران در هر یک از بخش­ها و شاخص­های زیرمجموعه هر بخش را اعلام نمودند و با توجه به امتیاز ایران در هر شاخص نقاط ضعف و قوت کشور بیان و در آخر نتیجه­ گیری شد که کمیسیون­های تخصصی در ارتقا کدام یک از شاخص­ها می­توانند در بهبود وضعیت فعلی کمک نمایند. جمع ­بندی نهایی این گزارش را می­توان در سه بند زیر بیان نمود:

1.    تحلیل ارائه شده نشان داد که تصمیم گیری­های کمیسونهای تخصصی عتف در حداقل 10 شاخص GII می تواند تاثیر مستقیم داشته باشد.

2.    تخصیص سهم مراکز تحقیقاتی و دانشگاه­ها در GDP کشور/ استان در ارتقاء سطح خلاقیت (از کشف به خلق) این نهادها ضروری است.

3.    اقداماتی نظیر اصلاح شاخص­های ارزیابی عملکردی، تقسیم کار ملی و اصلاح عنوان مراکز تحقیقاتی به مراکز تحقیقاتی و نوآوری/فناوری اگه چه چاره اصلی نیست، ولی منجر به تغییر نگاه تدریجی به نوآوری مراکز تحقیقاتی می­گردد.

در پایان این گزارش اعضای کمیسیون به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در دستور دوم جلسه،‌آقای مهندس غفوری وایقان، نماینده سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون، گزارشی با عنوان "ارتقاء تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی" ارائه نمودند. محور­های ارائه شده توسط ایشان سیاست­های کلی برنامه هفتم، تبیین وضع موجود و شناسایی چالش­ها، راهبردها و سیاست­ها، اهداف و خلاصه احکام و مقرره‌ها می­باشد. ایشان هدف کلی و راهبردهای موضوع کلیدی امنیت غذایی را "تامین غذای سالم و با کیفیت برای آحاد جامعه با تکیه حداکثری به تولید داخل و با ملاحظات پایداری منابع پایه" عنوان نموده و در خصوص تعریف امنیت غذایی بیان داشتند که: " امنیت غذایی زمانی به‌دست می‌آید که همه مردم همواره به غذای کافی، قابل اطمینان (پایدار)، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و این غذا نیازهای فرد برای زندگی سالم و فعال را فراهم سازد." همچنین ایشان ارکان امنیت غذایی را در 4 دسته زیر تقسیم ­بندی نمودند و و سپس چالش­های امنیت غذایی را در هریک از ارکان نام بردند.

1.      فراهمی غذا (تولید حداکثری در داخل، تجارت و کشت فراسرزمینی)

2.      دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذا

3.      مصرف و سلامت غذا (الگوی مصرف و سلامت و ایمنی غذا و آب آشامیدنی)

4.      ثبات و پایداری (حفاظت و بهره ‏برداری پایدار از منابع پایه، طبیعی و تنوع زیستی)

در ادامه نیز سیاست­های اتخاذ شده برای رفع هر یک از چالش­ها را بیان نمودند.

در پایان گزارش ایشان خلاصه احکام در بخش امنیت غذایی برنامه هفتم توسعه را د ر 10 بند و خلاصه مقره­ها را در 9 بند نام بردند.

پس از اتمام گزارش اعضای کمیسیون نقطه نظرات خود را بیان داشتند.


۲۸ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۵۰۶