اخبار

طراحی وتدوین شیوه نامه طراحی آینده نگاری علم و فناوری بررسی شد.

طراحی وتدوین شیوه نامه طراحی آینده نگاری علم و فناوری بررسی شد.
در یکصد و سی و یکمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، اعضاء به بررسی شیوه نامه طراحی آینده نگاری علم و فناوری پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری، یکصدوسیویکمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با حضور دکتر احمدی دبیرکل شورای عالی عتف و دکتر ابویی اردکان قائم مقام دبیرکل شورا برگزار شد.

در این جلسه اعضاء به بررسی تدوین شیوه‌نامه طراحی آینده‌نگاری علم و فناوری به پیشنهاد معاونت علم و فنّاور ی ریاست جمهوری پرداختند.

دکتر احمدی دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه قانون هزینه کرد یک تا سه درصد در قانون بودجه سال 93 حذف شده بود افزود: با تلاش دبیرخانه شورای عالی عتف در سال 94 قانون هزینه کرد یک درصد از اعتبارات هزینه در امور پژوهشی به عنوان قانون الحاقی مقررات مالی دولت تصویب شد و هم اکنون آیین نامه آن نیز تصویب و آماده برای اجرا است.

دکتر احمدی همچنین درخصوص تدوین نظام مدیریتی طرح های کلان مصوب شورای عالی عتف اظهار داشت: این آیین نامه تدوین شده و به زودی در جلسه کارگروه مربوطه نهایی خواهد شد.

در ادامه این جلسه دکتر ابویی اردکان با بیان اینکه سامانه سمات ملی در راستای اجرای قانون هزینه کرد یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها، از 20/1/94 تا 31/2/94 بازگشایی شد افزود: در این مدت 600 دستگاه طرح های خود را اعلام کرده اند و از میان آنها تعداد 200 طرح بررسی شده و نتیجه آن اعلام شده است و 400 طرح دیگر در حال بررسی است.

دکتر ابویی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم حجم کار دبیرخانه را در این باره مدیریت کنیم ، مصمم هستیم کارگروه های پژوهش و فناوری استانی را به شکلی در دولت بوجود آوریم.

وی افزود: با این کار دیگر طرح‌هایی مورد تایید و تصویب دبیرخانه خواهند بود که صورتجلسات مرتبط با آن در استانداری ها بوسیله نماینده دبیرخانه به تایید رسیده باشد و این به منزله این است که آن الویت در چارچوب الویت های شورای عالی عتف قرار دارد.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف در ادامه جلسه، گزارشی درخصوص برخی از فعالیت های اخیر دبیرخانه ارائه کرد وی از پیگیری آیین نامه طرح های کلان ملی از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف که در سطح وزرا در کارگروه ملی به تصویب رسیده است خبر داد و گفت:در خصوص کریدورهای علم و فناوری تدوین اساسنامه سازمان عامل به عنوان یکی دیگر از فعالیت های دبیرخانه است.

 دکتر ابویی در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان ضمن بیان اینکه مسوولیت اجرا و نظارت بر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بر عهده شورای عالی عتف است خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی عتف ستادی را به منظور نظارت بر تمامی بندهای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تشکیل داده است.

ابویی اردکان از استخراج احکام و سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری برای 6 دستگاه اصلی خبر داد و افزود: برای همکاری با دبیرخانه، دستگاه ها موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را ارائه نمایند و دبیرخانه مسئولیت هماهنگی و نظارت بر این امر را از سوی دولت برعهده دارد.

در ادامه این جلسه اعضا به بررسی شیوه نامه طراحی و تدوین برنامه ملی آینده نگاری علم و فنّاوری پیشنهاد شده توسط معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری پرداختند.

 این آئین‌نامه به ‌استناد مصوبة هیأت وزیران در جلسه مورخ 17/12/1393 به‌منظور انجام برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوی کشور و هم‌راستا با راهبرد ملی 6 از راهبرد کلان 4 «نقشه جامع علمی کشور» در خصوص ضرورت انجام آینده‌نگاری علم، فنّاوری و نوآوری در کشور و به منظور پیاده‌سازیِ اقدام ملی 1 از راهبرد ملی 1 از راهبرد کلان 3 در «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» در خصوص جلب مشارکت و حضور فعال نخبگان و خبرگان اقتصادی و فنّاوری کشور در طرح‌هایِ آینده‌نگاری ملی تنظیم شده است.

بر این اساس کمیسیون دائمی شورای عالی عتف به عنوان کمیته راهبری نظارت بر برنامه‌های آینده‌نگاری تعیین شد که تعدادی از افراد مرتبط و واجد صلاحیت در جلسات مرتبط با موضوع دعوت خواهند شد.

انتهای پیام
۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۳۲۳