اخبار

10 طرح از چهل و دو طرح مطرح شده در کمیسیون تخصصی انرژی در حال اجرا است.

10 طرح از چهل و دو طرح مطرح شده در کمیسیون تخصصی انرژی در حال اجرا است.
دکتر ناصر باقری مقدم دبیر کمیسیون انرژی شورای عالی عتف، در گفتگویی اختصاصی، برنامه ها و عملکرد کمیسیون تخصصی انرژی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری، دکتر ناصر باقری مقدم دبیر کمیسیون انرژی شورای عالی عتف در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی  دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص عملکر و برنامه های این کمیسیون توضیحاتی را ارائه کرد.

باقری مقدم در خصوص برونداد آخرین جلسه کمیسیون انرژی گفت: در این جلسه انتخاب اعضای حقیقی این کمیسیون نهایی شد و مقرر گردید. جمع بندی نظرات اعضا در خصوص دستورالعمل اجرایی ماده الحاقی 16 الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت دبیرخانه کمیسیون انرژی تکمیل و جمع بندی نهایی به دبیرخانه شورای عالی عتف ارسال گردد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 42 طرح کلان در کمیسیون انرژی مطرح شده است افزود: از میان طرح های کلان ملی فوق در حال حاضر ده طرح در حال اجرا می باشد که از آنجمله، طراحی و ساخت سیکلو ترون کوچک، توسعه دانش فنی فرآیند تبدیل هیدروژنی نفت خام و باقیمانده های سنگین (HRH) است.

وی از مدیریت یکپارچه تولید از میدان گازی پارس جنوبی با تکیه بر انتقال و توسعه فناوری در حوزه های صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی و همچنین توسعه فن‌‌آوری و ساخت توربینهای مگاواتی ملی توربین بادی(ساخت نمونه 2 مگاواتی) به عنوان طرح های دیگر در حال اجرا نام برد.

بومی سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گاز 25 مگاوات با قابلیت افزایش تا 30 مگا وات و کسب نشان ایرانی وشبکه هوشمند برق ایران و پیاده سازی طرح نمونه دو طرح دیگری بود که باقری مقدم از آنها یاد کرد.

وی در خصوص فعالیت های صورت پذیرفته توسط کمیسیون تخصصی انرژی در سال گذشته گفت: با توجه به لزوم تدوین برنامه ششم توسعه در کشور و تاکید اعضای کمیسیون انرژی بر مشارکت در این امر مهم و راهبردی کشور، کمیسیون تخصصی انرژی با تشکیل سه کارگروه تخصصی متشکل از اعضای کمیسیون در حوزه‌های نفت و گاز، برق و انرژی و انرژی اتمی، به تدوین احکام پیشنهادی علم و فناوری حوزه انرژی پرداخت.

باقری مقدم افزود: نسخه اولیه این احکام پس از نهایی سازی و تصویب در کمیسیون، به دبیرخانه شورا ارائه گردید.

دبیرکمیسیون تخصصی انرژی افزود: یکی از مسائل عمده توسعه فناوری و نوآوری در کشور، تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه داده شده در داخل کشور می­باشد که یکی از موارد مهم حمایت و دخالت دولت در نظام نوآوری محسوب می­شود.

باقری مقدم گفت: بدین منظور در کشورهای مختلف، قوانین و مقررات خاصی در این راستا تدوین و اجرا می­گردد .  

وی اظهار داشت:بر این اساس و به منظور تسریع این امر در حوزه انرژی کشور، مطالعه‌ای انجام و خروجی آن در قالب آیین نامه در کمیسیون تخصصی انرژی مورد بحث قرار گرفت. در نهایت مقرر شد این طرح در کارگروه تخصصی مورد بررسی دقیق تر صورت پذیرد و پس از تصویب در کمیسیون جهت تصویب، به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

وی در خصوص نظارت بر نحوه هزینه کرد 1 تا 3 درصد اعتبارات دستگاه ها با توجه به سیاست ها و اولویت های مصوب شورا عالی عتف، اظهار داشت:  در کمیسیون تخصصی انرژی، تعداد 628 طرح در فهرست اولویت های 19 گانه کمیسیون به ثبت رسید که تعداد 418 طرح با برآورد مالی 3,669,909 میلیون ریال و پرداخت سال جاری 427,937 میلیون ریال ثبت شده و کد رهگیری دریافت کردند.

در بین دستگاه ها وزارت نفت با 275 طرح تایید شده بیشترین تعداد طرح را دارا بوده، پس از آن وزارت نیرو دارای 69 طرح تایید شده بود. سازمان انرژی اتمی اقدام به تعریف 22 طرح نموده و سایر دستگاه ها دارای 71 طرح تایید شده در کمیسیون تخصصی انرژی بودند.

دکترباقری مقدم در ادامه از تدوین و بروزرسانی سیاست ها و اولویت های کمیسیون تخصصی انرژی وبررسی طرح های ثبت شده دستگاه های مشمول در سامانه سمات به عنوان برنامه های آینده این کمیسیون نام برد.

وی افزود: بررسی همراستا بودن گزارش اعتبارات تحقیقاتی دستگاه ها با سیاست ها و اولویت های عتف و همچنین تحلیل مربوط به بند 224 قانون بودجه در حوزه کمیسیون تخصصی و تهیه گزارش مجلس از فعالیت های مرتبط با جزء یکم بند میم ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه این کمیسیون در آینده خواهد بود.

 انتهای خبر

 

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۶۶۹