اخبار

طرح کلان ملی بومی سازی فناوری‌های کاشتنی بیوالکترونیک برای کنترل درد نخاعی بررسی شد.

طرح کلان ملی بومی سازی فناوری‌های کاشتنی بیوالکترونیک برای کنترل درد نخاعی بررسی شد.
در پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف، نقش توسعه دهنده در اجرای طرح های کلان ملی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضوردکتر توفیق رئیس این کمیسیون و دیگر اعضاء برگزار شد.

درابتدای  این جلسه پیشنهادیه طرح (( بومی سازی فناوری‌های کاشتنی بیوالکترونیک برای کنترل درد نخاعی )) توسط یکی از کارشناسان کمیسیون ارائه شد.

وی از خودکفایی در طراحی علم میکروالکترونیک در درمان بیماریهایی نظیر دردهای حاد و ژنراتورهای محرک اعصاب محیطی، توسعه فناوری های کاشتنی الکترونیکی بعنوان درمان مداوم در خاورمیانه به عنوان خلاصه اهداف بلند مدت این طرح نام برد.

توسعه علم درمان بوسیله پالس های الکترونیکی، کاهش حجم مصرف داروهای مخدر و مسکن اعتیادآور و توسعه درمانی بدون عارضه و کم تهاجمی نوین از دیگر اهداف بلند مدت مطرح شده این طرح در کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

در این جلسه همچنین آشنایی بیماران با مزایای درمان مداوم با فناوری های سلامت کاشتنی بر پایه پالس الکترونیکی و همچنین تشکیل اولیه لابراتور پژوهشی در زمینه درمان های نوین جریان‌های الکترونیکی با فرکانس پایین به عنوان اهداف میان مدت این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

اعطای تسهیلات پژوهشی شامل ملزومات و حمایت سرمایه‌گذاران بر ریز پروژه های مرتبط با فناوری‌های کاشتنی الکترونیکی و دعوت از فعالان بین المللی برای همکاری در اجرای پروژه های فناورانه مرتبط با محصولات مورد بحث موارد دیگری از اهداف میان مدت این طرح بود.

در ادامه اعضاء به بررسی اهداف کوتاه مدت این پروژه از جمله جذب نیروی مقیم کارآمد علمی و دانشگاهی و تعريف زیر پروژه برای استعدادیابی از میان دانشجویان و پژوهشگران با انگیزه برای آغاز حرکت در این راه پرداختند.

و در نهایت مشروح ساختار شکست کار و اعتبارات مورد نیاز طرح مورد بررسی قرار گرفت.

بعد از ارائه خلاصه طرح، دکتر طهوری، دبیر کمیسون صنایع، معادن وفناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد کرد قبل از ارائه طرح‌های پیشنهادی به کمیسیون های تخصصی، غربالگری به روی طرح‌ ها صورت گیرد به طوریکه بررسی های اولیه طبق شاخص‌های تعیین شده صورت گیرد و سپس به کمیسیون ها ارائه شود.

در ادامه مهندس رضا زرنوخی، عضو حقیقی کمیسیون صنایع، معادن وفناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن اشاره به فرآیند موجود توسعه کسب و کارهای صنعتی (مبتنی بر فناوری) راجع به مدل های سنتی و مدل های جدید توسعه کسب و کارو همچنین  نقش توسعه دهنده (Developers) در اجرای طرح های کلان ملی توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این راستا به تفاوت و کاربرد مدل های EPC و MEPC اشاره کرد و سپس به بررسی نقش توسعه‌گر بعنوان عاملیت و رابط ارکان طرح، پرداخت.

در پایان این بحث مصوب شد: با توجه به عدم وجود ساختار و فرآیند اجرائی مصوب برای طرح های کلان ملی که تا حدودی تضمین کننده موفقیت اجرائی طرح ها است و همچنین وجود خلاء توسعه‌گرها در ساختار اجرائی طرح‌ها، این موضوع به دبیرخانه عتف انعکاس یابد.

در بخش دیگر این جلسه اعضاء به  بررسی احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فنّاوری پرداخته و هریک پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

طهوری دبیر کمیسیون ضمن اشاره به پیش نویس احکام یاد شده به چهار دسته اصلی از اهداف سیاستی علم و فناوری اعم از ارتقای ظرفیت جذب، افزایش سرمایه اجتماعی و انسانی ، بهبود عملکرد فناوری و نوآوری و ارتقای ظرفیت پژوهش اشاره کرد.

در پایان مصوب شد احکام پیشنهادی بخش صنعت معدن و تجارت و ICT توسط کمیسیون دریافت و از نظر علم و فناوری مورد بررسی و تکمیل قرار گیرد به گونه‌ای که کشش و تقاضا را برای فعالیت‌های دانشی کشور ایجاد کند.

انتهای پیام

 

 

۶ اَمرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۴۲
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۷۲۳