اخبار

بازدید هیات اعزامی دبیرخانه شورای عالی عتف از پارک فناوری نوفارو در پراگ و آکادمی علوم و تکنولوژی کشور چک (قسمت دوم)

بازدید هیات اعزامی دبیرخانه شورای عالی عتف از پارک فناوری نوفارو در پراگ و آکادمی علوم و تکنولوژی کشور چک (قسمت دوم)
در سفر هیات اعزامی دبیرخانه شورای عالی عتف به جمهوری چک تفاهم‌نامه‌ای بین پارک فناوری نوفارو و دبیرخانه شورای عالی عتف امضاء شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد ابویی اردکان  در بخش دوم گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص  سفر هیات اعزامی دبیرخانه شورای عالی عتف به کشور جمهوری چک و بازدید  از پارک فناوری نوفارو  اشاره کرد و گفت: سامانه هوشمندسازی مصرف انرژی که یکی از بحث های پیشرو در صنعت خصوصا صنعت خودروسازی است.

ابویی افزود: از جمله محورهای گفتگوهای ما با مدیران این پارک بود. یکی از امتیازات این پارک، مکانیابی دقیق و هدفمند و نزدیکی آن با مرز آلمان و کشورهای پیشرفته اروپاست که شایسته است در تاسیس پارک‌های فناوری در کشورمان به این مهم توجه شود.

وی همچنین به بازدید از آکادمی علم و تکنولوژی دانشگاه پراگ با هدف شناسایی ظرفیت های این آکادمی و تشکیل شبکه علمی مناسب هم سطح آن در ایران اشاره کرد وگفت: این آکادمی معادل مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران است که شش موسسه وابسته با عملکرد پژوهشی دارد.

دکتر ابویی ادامه داد: رئیس آکادمی و روسای هر شاخه فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی‌شان را در شاخه های مختلف فیزیک و تکنولوزی های مرتبط با علوم پایه و فیزیک معرفی کردند.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص بازدید از آژانس محیط زیست اتریش گفت:  این آژانس کار پایش فعالیت های حوزه محیط زیست را انجام و از برنامه های این حوزه گزارش هایی را ارائه می دهد.

وی افزود: این آژانس همچنین بسته‌های سیاستی را برای دولت آماده کند و به پشتوانه شبکه کارکنان حقوقی قدرتمندی که دارد نظام های حقوقی را بررسی کند و در سطح ملی و بین‌المللی به سایر بازیگران این حوزه خدمات مشاوره و سیاستگذاری حقوقی ارائه می‌دهد.

ابویی اردکان گفت:  این موسسه علاوه بر فعالیت های ذکر شده با تهیه گزارش هایی در برنامه های جامع اروپا نیز مشارکت دارد.

ابویی در خصوص بازدید از دانشگاه بوکو ، دانشگاه کشاورزی صنعتی اتریش گفت: دانشگاه بوکو ظرفیت خوبی در زمینه مناطق ویژه علم و فناوری دارد و می توانیم از مشاوره های آنها در خصوص پیشرفت در ظرفیت های موجود استان تبریز بهره ببریم. زیرا تبریز قطب دامپروری و کشاورزی است.

وی ادامه داد: نه تنهاصنایع  وابسته به کشاورزی و دامپروری مثل چرم در تبریز پیشرفته است بلکه دانشگاه های تبریز در این حوزه دارای اساتید سرآمدی است.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: در این سفر دکتر ناظمی به عنوان مدیر برنامه آینده‌نگاری در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر ستاد مناطق ویژه علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف هیات دبیرخانه را همراهی می‌کرد.

ابویی اردکان گفت: یکی دیگر از ملاقات های مهم ما دیدار از موسسه فناوری های اتریش و ملاقات با مدیر این موسسه است که عملکرد این موسسه بسیار شبیه به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور است

وی ادامه داد: در واقع کاراین موسسه مشارکت در برنامه های جامع تحقیقات بنیادی اروپا که معادل طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری ما در ایران است. این موسسه مشارکت جدی در طراحی پروژه ها و نظام مدیریت این پروژه هادارد. این موسسه در جلسه برگزار شده فعالیت های خلاق و نوآورانه و سطح بالای علمی را که در این موسسه انجام می شود را به ما معرفی کردند.

ابویی افزود: در ادامه این بازدید با مدیر دپارتمان آینده نگاری این موسسه گفتگو کردیم. از آنجاکه دبیرخانه شورای عالی عتف از سوی دولت ماموریت دارد تا برنامه نظارت بر آینده نگاری نظام علم و فناوری کشور را طرح ریزی کند و همچنین به دلیل وجود دپارتمان آینده نگاری علم و فناوری در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور لذا گفتگو با مدیر این دپارتمان و آشنایی با عملکرد و ظرفیت های آنها برای ما بسیار مفید بود.

وی همچنین از دپارتمان سیستم های خلاق موسسه فناوری اتریش نام برد و بیان داشت: این دپارتمان بر روی سیستم های پیچیده و استفاده از نظریه سیستم‌های پیچیده در حوزه علم و فناوری فعالیت می کند این دپارتمان همچنین در شاخه‌های دیگرمثل تولید پتنت‌ها و طرح‌های تحقیقاتی اروپای متحد و طرح‌های ملی داخل کشور اتریش  را به طور جدی دنبال می کند.

ابویی خاطرنشان کرد: ما در حوزه پایش و ارزیابی وضعیت علم و فناوری و کنترل کردن نتایج سیاست‌های کشور با مشکل مواجه هستیم و هدف از این دیدار استفاده از ظرفیت مشاوره این دپارتمان در بحث سامانه سمات ملی برای نظام پایش وضعیت علم و فناوری کشور و کنترل نتایج سیاست‌های علم و فناوری در دبیرخانه شورای عالی عتف بود.

دکتر ابویی اردکان در پایان از زحمات دکتر فرین‌پور یکی از اعضای بازنشسته یونیدو و کارشناس ارشد سابق وزارت اقتصاد برای هماهنگی ملاقات‌ها و همچنین ارائه اطلاعات مورد نیاز به هیات اعزامی دبیرخانه قدرانی کرد.

وی همچنین ازتلاش‌ها و زحمات دکتر مرادی مدیرکل حقوقی یونیدو در تنظیم و هماهنگی تفاهم‌نامه های امضاء شده در وین تشکر کرد.

انتهای پیام

 

۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۳۳۳