اخبار

تاکید بر لزوم تمرکز و توجه بیشتربر سرمایه های اعتباری در سرمایه گذاری نوآورانه تاکید

تاکید بر لزوم تمرکز و توجه بیشتربر سرمایه های اعتباری در سرمایه گذاری نوآورانه تاکید
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، تامین مالی را تنها یکی از شش بخش سرمایه گذاری های نوآوری دانست و معتقد است در پنج بخش دیگر اعم از سرمایه انسانی، اجتماعی، ارتباطی، سازماندهی و فیزیکی خلا های اطلاعاتی بسیاری در کشور وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در حاشیه دومین نشست تخصصی ستاد اقتصاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف مهندس خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف به تشریح مباحث مطرح شده و کیفیت برگزاری جلسات تخصصی ستاد اقتصاد علم دبیرخانه شورای عالی عتف پرداخت.

سلجوقی با اشاره به خلا حمایتی از برخی  ذینفعان در جامعه اعم از سیاستگذاران و تصمیم‌گیران که بیشتر در نقش سازمان‌های دولتی فعالیت می کنند گفت: در جلسات برگزار شده توسز دبیرخانه شورای عالی عتف، تفکرات نو و نوآوری از سوی متخصصین حاضر مطرح می شود و در بخش دیگری ذی‌نفعان، مجریان یا عاملانی به این نوع امور اعم از سرمایه گذاران جسورانه، شتابدهنده‌ها از جمله فرشته های کسب و کاردر عملیات اجرایی این موضوعات مشارکت کرده و اطلاعات لازم را در اختیار حاضرین قرار می دهد.

وی اظهار داشت: نوآوران به عنوان گروه دیگری از ذی نفعان تمایل دارند با سهل‌ترین و آسان‌ترین روش بتوانند به منابع مورد نیازشان دسترسی پیداکنند که دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران با ارائه یافته‌های تحقیقاتشان در این جلسات برای متخصصین این شرایط را فراهم کنند تا از این یافته‌های ارائه شده در پروژه‌های خود استفاده می کنند.

سلجوقی افزود: در این جلسات همچنین تجربیات و دیدگاه‌های مختلفی مطرح می شود و این کمک می کند تا ما نکات مثبت و منفی را در خصوص موضوعات مطرح شده در نشست ها تشخیص دهیم و در پی آن نکات مثبت را توسعه و نکات منفی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به تطبیق موضوعات جلسه با نیازهای روز جامعه گفت: امروز مقوله نوآوری و شکوفایی از نیازهای جامعه ما محسوب می شود زیرا توسعه بدون نوآوری و شکوفایی امکان‌پذیر نیست و هرنوع نوآور و کارآفرینی هم به منابع نیاز دارد و نظام‌های سنتی‌ ما نه می‌تواند و نه باید این منابع را تامین کند.طبیعتا ما باید نهادهای مناسب برای تامین منابع مورد نیاز نوآوران و کارآفرینان را ایجاد کنیم.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه افزود: نزدیک به یک دهه است که  نهادهای فیزیکی و مالی توسعه نوآوری از جمله مرکز رشد، پارک علم و فناوری و کریدور مناطق ویژه علم و فناوری برای حمایت از نوآوران  از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و اساسنامه و مقرراتش تنظیم شده است.

وی گفت: در این دهه ما سه نهاد مالی یا نزدیک به مالی مثل شتابدهنده‌ها، فرشتگان کسب و کار و سرمایه‌گذاران جسورانه را نیاز داریم که نه قوانین و مقررات و نه شرح وظایف برایشان تعریف شده است.که  نیاز به کارهای تحقیقاتی مستقل، نمونه سازی و الگوسازی دارد.

خسرو سلجوقی افزود: در جلسات تخصصی ستاد اقتصاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف مفاهیمی برای  این نهادها قابل طرح است و همچنین می توان به دنبال نوشتن قوانین برنامه ای در فصل برنامه و بودجه کشور باشیم و احکام لازم برای ایجاد نهادهای مالی مذکور را تنظیم و در ج کنیم.

مهندس سلجوقی با اشاره به اختلاف اعضای جلسه در معنا و مفهوم سرمایه مالی گفت: تامین مالی تنها یکی از شش بخش سرمایه گذاری های نوآوری است که به عقیده من لازم است در پنج بخش دیگر اعم از سرمایه انسانی، اجتماعی، ارتباطی، سازماندهی  و فیزیکی کمی عمیق تر شویم.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته سهم سرمایه مالی درسرمایه گذاری های نوآورانه درصد بسیار پایینی است و سرمایه های اعتباری(انسانی، اجتماعی، ارتباطی و سازماندهی) بسیار پراهمیت تلقی شده که متاسفانه در کشور ما تمرکز قابل توجهی روی آن نداشته ایم و دستگاه ها، نظام های دانشگاهی و اداری ما روی آنها کار نکرده و این باعث وجود خلا در این حوزه شده است.

سلجوقی اظهار داشت: به دلیل نبود اطلاعات کافی در خصوص سرمایه های اعتباری ، شناخت کافی در این خصوص وجود ندارد و این باعث شده طریقه ای برای استفاده و ارزیابی از آنها در دسترس ما نباشد که این لزوم تمرکز و توجه بیشتر به روی این سرمایه ها را به ما یادآور می شود

انتهای پیام

 

۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ۱۴:۲۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری |
تعداد بازدید : ۲,۲۹۸