اخبار

در شصت و ششمین جلسه کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری کشور صورت گرفت: بحث و تبادل نظر پیرامون تدوین روش شناسی سیاست های علم و فناوری کشور

در شصت و ششمین جلسه کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری کشور صورت گرفت: بحث و تبادل نظر پیرامون تدوین روش شناسی سیاست های علم و فناوری کشور
جلسه شصت و ششم کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری شورای عالی عتف برگزار شد. این جلسه با دستور تدوین روش شناسی سیاست های علم و فناوری کشور و با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی تدوین سیاست های علم و فناوری کشور برگزار شد. در این نشست مطابق دستور قبلی، 4 نمونه کار برای تدوین روش شناسی تدوین سیاست های علم و فناوری کشور ارائه شد و در مورد نمونه های ارائه شده، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه عتف، در شصت و ششمین جلسه کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری شورای عالی عتف که برگزار شد، دکتر ابویی، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، ضمن تاکید بر اهمیت هفته پژوهش، از تمامی کمیسیون ها خواست تا در نمایشگاه این هفته که در آذر ماه برگزار خواهد شد، حضور فعال داشته باشند و مطالب مد نظر خود را به کمیسیون هماهنگی ارائه دهند تا کمیسیون هماهنگی نیز بررسی های لازم را انجام داده و هماهنگی های لازم را برای اختصاص فضای مناسب به هر کمیسیون انجام دهد.

همچنین دکتر ابویی، پیشنهاد جلسه فوق العاده این کمیسیون را برای بررسی ارزیابی عملکرد کمیسیون ها در زمینه مدیریت راهبری طرح های کلان ملی مطرح کرد و مقرر شد جلسه فوق العاده ای در تاریخ 15 مهرماه برای بررسی این موضوع برگزار شود.

در ادامه جلسه، طرح تدوین روش شناسی پیشنهادی از سوی کمیسیون انرژی ارائه شد. طرح پیشنهادی در کمیسیون تخصصی انرژی پیشتر پیاده سازی شده و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. این طرح بنا به توضیحاتی که از سوی دکتر باقری مقدم، دبیر این کمیسیون مطرح شد؛ بر پایه نیازمندی های فناورانه اقدام به تدوین سیاست های علم و فناوری شده و از این رو کاربردی تر بوده است. همچنین در مورد این طرح گفته شد: این طرح بر مبنای امتیازدهی نخبگان علم و فناوری کشور، اجرایی شده است.

در ادامه جلسه، دکتر اولیا دبیر کمیسیون سلامت توضیحاتی پیرامون تهیه گزارش اخیر در انستیتو پاستور ایران ارائه داد و گفت: معمولا سیاستگذاری بیشتر به شکل گزارش مستندسازی می شود، اما ما در انستیتو پاستور ایران تصمیم گرفتیم که این گزارش را به شکل مقاله ای 5 صفحه ای تدوین کنیم و در اختیار جامعه علمی کشور قرار دهیم. او ادامه داد: این کار در مورد سند علم و فناوری در واکسن در مجله داخلی واکسن ریسرچ منتشر شد و هم اکنون برای همه قابل دستیابی است.

به گزارش روابط عمومی عتف، دومین طرح متدولوژی توسط دکتر تقوی ارائه شد. او با استناد به تجربه پیشین خود در نگارش سیاست های علم و فناوری کشور گفت: مهم ترین اصل در سیاست قبلی، این بود که الگوی پژوهش برای پژوهش غلط است و سیاستگذاری باید به نیازها و مزیت های کشور معطوف باشد. او همچنین در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که سیاستگذاری به معنای این است که بودجه را کجا باید خرج کنیم. تقوی با توضیح ماتریس جذابیت- امکانپذیری، مدلی را برای شیوه سیاستگذاری در زمینه علم و فناوری ارائه کرد.

پس از ارائه دکتر تقوی، دکتر سید حبیب الله طباطبائیان از دانشگاه علامه طباطبایی، توضیحاتی پیرامون شیوه متدولوژی تدوین سیاست های علم و فناوری مطرح کرد. او توضیحاتی مقدماتی در مورد تعاریف سیاستگذاری، کلان روندها، روندها، شگفتی سازان و علائم ضعیف مطرح کرد و گفت: ما در حوزه کلان روندها، چندان جای انتخابی نداریم و باید مثلا در مورد گرمایش کره زمین یا خشکسالی، حتما سیاستگذاری کنیم. او در ادامه گفت: اما در مورد شگفتی سازان که اهمیت فوق العاده ای دارند، اما احتمال وقوع آن ها اندک است، تنها می توانیم کسب آمادگی کنیم. او ادامه داد: متدولوژی نخبه محور در کلان روندها و روندها میسر است، اما در زمینه شگفتی سازان و علائم ضعیف، که احتمال وقوقع اندکی دارند، سیاستگذاری های افقی پاسخگو هستند. طباطبائیان در پایان گفت: چارچوب سیاستگذاری دو سال پیش عتف، چارچوب مناسبی است و نیاز به تغییر چندانی ندارد.

در ادامه بحث، موضوعاتی پیرامون بودجه ناچیز پژوهش در کشور مطرح شد و پس از آن دکتر فصیحی، دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری شورای عالی عتف، نیز توضیحاتی را پیرامون طرح مد نظر این کمیسیون مطرح کرد. او این طرح را تحت عنوان طرح تحول راهبردی علم و فناوری کشور خواند و گفت: این طرح از تلاقی سه محور به وجود آمده است که می توان آنها را مطالعات آینده پژوهانه، علم سنجی و مطالعات کتابخانه ای و پنل های تخصصی برای مزیت ها و نیازها دانست. او همچنین با تاکید به اهمیت موضوعات بخشی و لزوم تسری دادن آنها به موضوعات کشوری نیز گفت: مسئله متدولوژی و همگرایی نخبگان چندان پیچیده نیست و به سادگی قابل دستیابی است. در ادامه خانم دکتر هشدار، از کمیسیون هماهنگی نیز توضیحاتی را درباره مجموعه مطالعات پشتیبان سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور (جلد هفتم) ارائه داد.

در ادامه بحث، سوالاتی از سوی حاضران مطرح شد و اجماع نهایی توسط دکتر ابویی اعلام شد. قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، با تاکید بر لزوم آمادگی کمیسیون ها و تدوین به موقع سند سیاستگذاری علم و فناوری کشور گفت: کمیسیون هماهنگی مسئول تهیه نسخه ای در مورد حوزه های راهبردی، اولویت ها و طرح هاست که البته تعاریف مربوط به هر یک از این حوزه های نیز باید مشخص شود و در نهایت دبیرخانه همان نسخه را عملیاتی کرده و در طی ماه جاری آن را اجرایی سازد.

۱۳ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۱,۷۷۲