اخبار

در دومین جلسه کارگروه رسیدگی به شکایات ستاد دانش بنیان مطرح شد: دستگاه های اجرایی نسبت به شرکت های دانش بنیان حسن نیت داشته باشند

در دومین جلسه کارگروه رسیدگی به شکایات ستاد دانش بنیان مطرح شد: دستگاه های اجرایی نسبت به شرکت های دانش بنیان حسن نیت داشته باشند
دومین جلسه کارگروه رسیدگی به شکایات شرکت های دانش بنیان در دبیرخانه شورای عالی عتف و با حضور نمایندگانی از سازمان گمرک کشور و اداره رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری برگزار شد. در این جلسه نمایندگان شرکت های دانش بنیان و مشاوره حقوقی دبیرخانه شورای عالی عتف نیز حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، دومین جلسه کارگروه رسیدگی به شکایات (ماده 4 آئین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان) ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان دبیرخانه این شورا برگزار شد. در این جلسه نماینده ای از سازمان گمرک کشور، رئیس اداره رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری و معاون او و تعدادی از مدیران شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف کاری حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، دکتر حمید کاظمی، دبیر ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان دبیرخانه شورای عالی عتف، ضمن توضیح در مورد چرایی برگزاری این سلسله نشست ها، گفت: به موجب ماده 4 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، شورای عالی عتف وظیفه رسیدگی به شکایات شرکت های دانش بنیان از دستگاه های اجرایی را برعهده دارد. او ادامه داد: بر این اساس، کارگروه ماده 7 ستاد دانش بنیان شورای عالی این سلسله جلسات را ترتیب داده است.

کاظمی ضمن خوشامد گویی به نماینده سازمان گمرک کشور، رئیس و معاون اداره رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری گفت: در این جلسه، از این عزیزان دعوت کردیم تا رهنمودهای لازم را برای حل مشکلات شرکت های دانش بنیان پیش روی آن ها بگذارند.

دبیر ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان دبیرخانه شورای عالی عتف، از نمایندگان شرکت های دانش بنیان حاضر خواست تا مشکلاتی را که مربوط به اداره گمرک می شود بیان کنند. در ادامه، برخی از حاضرین به مشکلاتی از قبیل عدم برخورداری از معافیت قانونی از حقوق گمرکی که در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان وجود دارند اشاره کردند.

نماینده سازمان گمرک کشور، با ارائه توضیحاتی پیرامون تفاوت دو واژه تجاری و تجاری سازی و استناد به ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: مطابق ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، گسترش و کرابرد اختراع و نوآوری و صرفا تجاری سازی مشمول معافیت حقوق گمرکی می شوند، لذا شرکت هایی که در مرحله تجاری هستند به مثابه سایر شرکت های تولیدی با آن ها برخورد می شود و از معافیت بی بهره اند.

دکتر بیک زاده، مشاور حقوقی دبیرخانه شورای عالی عتف نیز که در این جلسه حضور داشت با تاکید بر ماده 2 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در نص قانون برخورداری مطلق شرکت های دانش بنیان از معافیت حقوق گمرکی مطرح شده است و آئین نامه جایگاه پایین تری نسبت به قانون دارد، لذا استناد نماینده محترم سازمان گمرک، استناد صحیحی نیست. او در ادامه به ماده 9 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز اشاره کرد و افزود: حتی اگر ملاک آئین نامه باشد، در متن آئین نامه نیز این تفسیر وجود ندارد و قانونگذار اجازه تفسیر قانون را به دستگاه مجری نداده است. بیک زاده اظهار کرد: با تمام این اوصاف، حتی ماده 9 آئین نامه اجرایی قانون نیز به صراحت گفته است که مبنای دستگاه مجری باید حسن نیت شرکت های دانش بنیان باشد و چنانچه با خطا و خلافی مواجه شد، از آن شرکت شکایت کند.

در ادامه خانم خسروی رئیس اداره رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری در مورد روند ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به وطر معمول پرونده های شکایت شرکت های دانش بنیان را به معاونت علمی ریاست جمهوری ارجاع می دهیم و از انها نظر کارشناسی دریافت می کنیم. او ادامه داد: تمام سعی ما بر این است که از طریق تعامل مثبت با شرکت ها و دستگاه ها مشکلات را حل کنیم، ولی اگر مشکلی به این شکل قابل حل نبود موضوع به بازرسی ارجاع داده می شود.

خسروی همچنین از وجود 2 سامانه برای ثبت شکایات خبر داد و گفت: سیستم شبکه دولت که مربوط به شکایات بین دستگاهی است و سیستم صامد که برخی نهادها به آن وصل هستندف وسیله ثبت شکایات ماست. او در پایان افزود: چنانچه شکایتی از دستگاه های اجرایی داشتید می توانید از طریق شورای عالی عتف آن را به دست ما برسانید.

در پایان جلسه، دکتر کاظمی ضمن درخواست طبقه بندی کردن اطلاعات توسط شرکت های دانش بنیان حاضر گفت: سعی خواهیم کرد برای جلسات بعدی نیز نماینده ای از اداره رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری داشته باشیم.

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۱۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۵,۹۹۲