اخبار

دکتر وحید احمدی در مراسم تجلیل از آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها: مشکل پژوهش با زبان هنر حل می شود

دکتر وحید احمدی در مراسم تجلیل از آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها:  مشکل پژوهش با زبان هنر حل می شود
مراسم تجلیل از برگزیدگان و اهدای جوایز مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها با حضور دکتر وحید احمدی، دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. وی در این مراسم از برگزاری این مسابقه ابراز خرسندی کرد و گفت: مشکل اصلی پژوهش امروز، مشکلی فرهنگی است که جز با زبان هنر و فرهنگ قابل حل شدن نیست.

مراسم تجلیل از برگزیدگان و اهدای جوایز مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها با حضور دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی، برگزار شد.در این مراسم به سه اثر برتر درهر یک از  دو بخش، فناوری و نوآوری و آموزش و پژوهش در هر دو رشته عکس و کارتون و یک تا 3 اثر شایسته تقدیر در هر دو بخش جوایزی اهدا شد. همچنین آثار برگزیده در کتاب مجموعه آثار برگزیده این مسابقه منتشر شده و در اختیار صاحبان آثار و سایر علاقه مندان قرار گرفت. دکتر وحید احمدی در این مراسم از برگزاری این مسابقه ابراز خرسندی کرد و گفت: مشکل اصلی پژوهش امروز، مشکلی فرهنگی است که جز با زبان هنر و فرهنگ قابل حل شدن نیست.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، مراسم تجلیل از آثار برگزیده و اهدای جوایز مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها روز گذشته، دوشنبه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران و در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری برگزار شد. در این جلسه دبیر کل شورای عالی عتف، قائم مقام دبیر کل و  دبیر اجرایی مسابقه و  شورای عالی عتف، داوران هر دو رشته و صاحبان آثار برگزیده حضور داشتند.

در ابتدای جلسه نماهنگی از آثار منتخب داوران برای حاضران پخش شد. سپس دکتر مجتبی آقایی، دبیر این مسابقه، ضمن اشاره به اهمیت پیوند هنر و پژوهش و نوآوری، گفت: استفاده از هنر عکس و کاریکاتور که هر دو خصلت های رسانه ای بسیاری دارند، این فرصت را  مهیا کرد تا با نگاه نقادانه و مستند ساز این دو قسم از هنر آشنا شویم و از ابزار بی پیرایه هنر برای تحلیل عملکرد نظام علم و فناوری کشور بهره ببریم. او همچنین نسبت به ادامه این روند ابراز امیدواری کرد و افزود: فعالیت های این چنینی می تواند از ظرفیت مستندسازی عکاسی برای ثبت و نگارش انبوه فعالیت های علمی و پژوهشی در کشور استفاده کند. آقایی ادامه داد: با حضور مستمر عکاسان در مراکز علمی و پژوهشی قادر  خواهیم بود تصویر ارزشمندی از فعالیت های علمی و پژوهشی در اکثر نقاط کشور داشته باشیم. او همچنین به جایگاه ایران در رشته کارتون در جهان اشاره کرد و گفت: ما در کاریکاتور نیز رتبه چهارم را در جهان داریم و همنشینی این ظرفیت با پژوهش می تواند ارتباط معناداری را بین هنر و پژوهش ایجاد کند.

در ادامه مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، ضمن تاکید بر فاصله دستگاه های سیاستگذار درزمینه علم و فناوری با جریان های فرهنگی و اجتماعی روزمره گفت: اغلب سیاستگذاران از نتایج فعالیت های خود در جامعه مطلع نمی شوند و بنابراین این مسابقه توانست این پیوند را با نگاهی نقادانه و مستندساز ایجاد کند. او همچنین از تکرار این مسابقه در آینده خبر داد و گفت: استقبال بسیار خوبی از این مسابقه انجام شده است. او همچنین از انجام مذاکراتی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز خبر داد و گفت: توافقی با این سازمان شده است که از آثار منتخب بر روی بیلبوردهای شهر نیز استفاده کنند. کاظمی ابراز امیدواری کرد: در سال های آینده چنانچه این مسابقه به صورت بین المللی برگزار شود می توانیم با حضور پارک های علم و فناوری کشورهای دیگر و هنرمندان آنان مسابقات قوی تری برگزار کنیم.

در ادامه دکتر وحید احمدی، ضمن تقدیر از اقدامات نوآورانه دبیرخانه شورای عالی عتف گفت: از دبیرخانه شورای عالی عتف  غیر از این نیز انتظار نمی رفت. او همچنین به مشکلات فرهنگی به عنوان اصلی ترین مشکل امروز پژوهش و فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: مشکل فرهنگ را جز با زبان فرهنگ و هنر نمی توان حل کرد و با زبان مداخله و بخشنامه نمی توان مشکلات پیش روی پژوهش کشور را برطرف کرد. او ادامه داد: برگزاری این مسابقه کار بسیار عظیم و ارزشمندی  است ولی ما کار بزرگتری را در پیش داریم و آن رفع مشکلات فرهنگی پیش روی نظام علم و فناوری کشور است.

در پایان ضمن تقدیر از آثار برگزیده، جوایز سه رتبه برتر در رشته عکس، بخش نوآوری و فناوری به مژگان جعفری، عبدالله عسگری، میثم عزیزی و در بخش آموزش و پژوهش به ملیکا تقوایی، جمشید فرجوند، امیرحسین رضائی و در رشته کارتون، بخش فناوری و نوآوری به احسان گنجی، مهناز یزدانی، محمود آزادنیا و در بخش آموزش و پژوهش به شهرام رضائی، علیرضا پاکدل و فرناز وزیری تبار اهدا شد. همچنین کتاب آثار برگزیده شامل 139 عکس و کارتون نیز در اختیار برگزیدگان و سایر علاقه مندان قرار گرفت.

۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۱,۶۰۵