اخبار

استقبال گسترده از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها؛ بیش از 800 نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند

استقبال گسترده از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها؛ بیش  از 800 نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند
در هفته پژوهش و فناوری و شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، که از 23 لغایت 26 آذرماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است، آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها، شامل 139 اثر در زمینه عکاسی و کاریکاتور در دو بخش آموزش و پژوهش و فناوری و نوآوری به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش و فناوری و شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، که از 23 لغایت 26 آذرماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است، آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها، شامل 139 اثر در زمینه عکاسی و کاریکاتور در دو بخش آموزش و پژوهش و فناوری و نوآوری  به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه توانسته است توجه مراجعان را به خود جلب کند و مورد استقبال گروه های دانشجویی و دانش آموزی بازدید کننده از غرفه شورای عالی عتف باشد. اغلب مدیران و سیاست گذاران عرصه پژوهش و فناوری نیز از این نمایشگاه استقبال کرده و آن را امری بدیع و مفید تلقی می کنند.

مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف که گفته می شود ابتکار برگزاری این مسابقه و نمایشگاه مربوط به اوست، می گوید: سیاستگذاران معمولا از تاثیر تصمیمات خود بر روی جامعه آگاه نیستند. بنابراین نگاه نقد آن هم به شکل عکس و کارتون می تواند این امکان را به آن ها بدهد تا مستقیما هم با افکار عمومی و هم تاثیر تصمیمات خود روبه رو شوند. او ادامه می دهد: به این دلیل که عکس و کارن هر دو هنرهای رسانه ای هستند و در روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی از آن ها بسیار استفاده می شود، می توانند به خوبی منعکس کننده افکار عمومی جامعه باشند.

سیده الهه عباسی، کارشناس معاونت اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف و مسئول نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از نگاه عکاسان و کارتونیست ها، می گوید: این نمایشگاه توانسته است نظر بسیاری از بازدیدکنندگان غرفه را به خود جلب کند. او ادامه می دهد: از ظهر دیروز تا به حال بیش از 800 نفر از این نمایشگاه بازدید کرده اند. عباسی در مورد بازدید گروه های دانشجویی و دانش آموزی از این نمایشگاه می گوید: گروه های دانش آموزی و دانشجویی استقبال درخوری از این نمایشگاه داشته اند و اغلب آن ها در مورد نحوه برقراری ارتباط با دبیرخانه مسابقه و چگونگی شرکت در این مسابقه سوالاتی پرسیده اند.

برزو محمدی، مهندس رایانه که در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه الکامپ سری هم به غرفه 8 و 9 و نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه سراسری عکس و کارتون شورای عالی عتف زده است می گوید: برای من بسیار جالب بود که در یک نمایشگاه علم و فناوری که محتوایی خشک و غیرجذاب برای افراد عادی دارد، آثار هنری را ببینم. او ادامه می دهد: علاوه بر محتوای کارها که بسیار مناسب بود و نگاه تیز نقد آن را پسندیدم، ظاهر کار و فرم چیده شدن آن ها در غرفه شورای عالی عتف نیز بسیار برایم جالب بود. محمدی می گوید: اینکه بالاترین نهاد پژوهش کشور دست به چنین اقدامی بزند، نشان دهنده ذوق دست اندرکاران و اهمیت فرهنگ سازی علم و پژوهش برای مدیران پژوهش کشور است.

آرین شاکری، نوجوان 13 ساله ای است که به همراه هم کلاسی ها و معلمان خود از نمایشگاه شانزدهم دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار بازدید می کند. او در حین بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه سراسری عکس و کارتون می گوید: من به کاریکاتور خیلی علاقه دارم و دیدن این نمایشگاه به من در مورد ایجاد کاریکاتورهای جدید ایده داد.

احسان گنجی، کارتونیست و برنده جایزه نخست کارتون در بخش فناوری و نوآوری مسابقه سراسری پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش عالی از دید عکاسان و کارتونیست ها نیز در بازدید از نمایشگاه  می گوید: من شخصا به موضوع پژوهش علاقمندم و مخاطب خوبی برای چنین پروژه هایی هستم. او ادامه می دهد: از قبل هم برای کار در زمینه پژوهش و فناوری بسیار مشتاق بودم و از ارائه اثر در این مسابقه نیز بسیار خوشحال شدم. گنجی می گوید: پیوند هنر و پژوهش پیوند خوشایند و مثبتی است، زیرا همه پدید های بزرگ اجتماعی و تاریخی در همه جوامع با هنر مستند شده اند. او ادامه می دهد: هر پدیده ای وقتی با تصویر و عکس ثبت می شود، برای همیشه ثبت شده است و در نسل ها و دوره های بعدی تاثیر خود را خواهد گذاشت.

روز گذشته در مراسم تجلیل از آثار برگزیده این مسابقه، دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی عتف، نیز با اشاره به اینکه مشکل اصلی پژوهش در کشور، مشکل فرهنگی است، گفت: فرهنگ پژوهش در میان اقشار مختلف جامعه ایران به اندازه کافی جا نیافتاده است و فکر می کنم علیرغم حضور مشکلات اعتباری و فناورانه در فضای پژوهش کشور، مشکل فرهنگی اصلی ترین مشکل نظام پژوهش ایران است. او ادامه داد: استفاده از زبان فرهنگ و هنر، برای حل مشکل فرهنگی نظام پزوهش کشور ضروری است و با زبان بخشنامه و دستور نمی توان این مشکل را رفع کرد. احمدی ضمن تاکید بر همه گیر بودن هنر در میان اقشار مختلف مردم گفت: تنها هنر است که می تواند مشکل فرهنگ پژوهش را در کشور ما حل کند، زیرا روح هنر در میان تمام مردم جاری و ساری است.

اینکه هنر چقدر می تواند زبان پژوهش و فناوری باشد، موضوعی نیست که امروز بتوانیم در مورد آن قضاوت کنیم. با این حال، آنچه که به وضوح دیده می شود این است که هنر نزد ایرانیان است.

۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۶۱۴