اخبار

در جلسه 138 کمیسیون دائمی شورای عالی عتف؛ گزارش هایی از منطقه ویژه ربع رشیدی و طرح رصدخانه ملی ارائه شد

در جلسه 138 کمیسیون دائمی شورای عالی عتف؛ گزارش هایی از منطقه ویژه ربع رشیدی و طرح رصدخانه ملی ارائه شد
یکصد و سی و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، روز چهارشنبه، 28 بهمن ماه برگزار شد. در این جلسه که با حضور دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی عتف، دکتر جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی و دکتر محمد جواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادین برگزار شد، گزارشی از منطقه ویژه علم و فناوری استان آذربایجان شرقی و طرح رصدخانه ملی ایران ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، در پیش از دستور جلسه یکصد و سی و هشتم کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، دکتر وحید احمدی، راجع به برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1395، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه مذاکرات لازم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام شده است و امیدواریم اگر شرایط اقتصادی کشور به خوبی پیش رود، بودجه پژوهشی کشور بالاتر رود. او همچنین درباره حضور دکتر جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی نیز اظهارنظر کرد و گفت: دکتر جبارزاده در بحث مناطق ویژه علم و فناوری با دقت، وقت و انرژی ویژه این موضوع را به خوبی پیگیری کرده اند و من هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ سازمانی از ایشان تشکر ویژه دارم.

در دستور اول جلسه کمیسیون دائمی، دکتر علی جهانگیری، مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در استان آذربایجان شرقی به ارائه گزارشی با سه محور سازماندهی و ایجاد سازمان منطقه ویژه ربع رشیدی، فراگیر کردن موضوع در استان و عملکرد منطقه ویژه پرداخت. در ابتدا، دکتر جهانگیری ضمن اشاره به بازدید هفته گذشته کارشناسان و مدیران دبیرخانه شورای عالی عتف از منطقه ویژه ربع رشیدی گفت: این بازدید شامل بازدید از فضاهای کاری، ساختار سازمانی و طرح ها و ایده های نوین کارکنان و دست اندرکاران منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی بود. مدیر این منطقه ویژه در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد وجه تسمیه منطقه ویژه علم و فناوری استان، معرفی توانمندی های آن، سابقه و اخذ مجوز، محدوده جغرافیایی و نقشه منطقه ویژه و تعداد کانون ها و محورهای اصلی فعالیت منطقه ویژه ربع رشیدی پرداخت.

جهانگیری سپس در مورد تشکیلات موقت و تفصیلی این منطقه ویژه و اقدامات منطقه ویژه در حوزه ارتباطات و عملکرد علمی و فناورانه منطقه ویژه توضیح داد و گفت: اصلی ترین تمرکز فعالیت ما در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی بر نوآوری، خلاقیت، کارآفرینی و ثروت آفرینی از  علم است. او ادامه داد: سعی داشته ایم که دانش را به فناوری ارتقا دهیم و به همین منظور تلاش داشته ایم که اگر تبریز به عنوان کانون اصلی کفش چرم کشور شناخته می شود، کانون فناوری تولید کفش چرم نیز شناخته شود.

مدیر منطقه ویژه ربع رشیدی به تشکیل ستادهای مختلف در این منطقه ویژه اشاره کرد و گفت: در این زمینه نمایشگاه های مختلفی نیز در حوزه های مختلف تشکیل شده است و سعی داشته ایم ایده های جذاب را در بستر این نمایشگاه ها جمع آوری کنیم.

او در پایان به برنامه های آتی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز اشاره کرد و گفت: استمرار و پیگیری برنامه های جاری، تشکیل و استقرار شرکت (سازمان منطقه ویژه)، تهیه، تدوین و تصویب برنامه 95 در هیات اجرایی منطقه ویژه جزو برنامه های آتی ما هستند. در ادامه، نماآهنگی در مورد نظرات مدیران صنعتی و پژوهشی استان آذربایجان شرقی در مورد توانمندی های استان و منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نمایش داده شد که مورد استقبال اعضای کمیسیون دائمی شورای عالی عتف قرار گرفت.

پس از نمایش نماآهنگ، دکتر جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در مورد اقدامات صورت گرفته در منطقه ویژه ربع رشیدی گفت: اگر این اقدامات انجام گرفته است،  نتیجه دو باور در استان است. اول: دست اندرکاران و صنعتگران استان متوجه شده اند که رمز بقا در بازار و شرط حیات صنعت و تجارت ما بستگی به میزان مرتبط شدن صنعت و فناوری است. او ادامه داد: باور دوم نیز این است که در همه نقاط کشور، امکانات نسبی وجود دارد و آنچه که باعث شده این امکانات در خدمت توسعه قرار نگیرد جدا از هم بودن و جزیره ای عمل کردن است. استاندار آذربایجان شرقی افزود: تمام تلاشمان این بوده است که این امکانات را در کنار هم بگذاریم و مدیریت آن ها را از یک مرکز فرماندهی مخصوص انجام دهیم. دکتر جبارزاده در پایان گفت: در شرایط رقابتی کنونی، نیازمند مناطقی چون منطقه ویژه علم و فناوری هستیم. بنابراین برای ترویج این مناطق، باید الگویی ایجاد کنیم و با توجه به موقعیت منطقه ویژه ربع رشیدی، این منطقه امکان پایلوت بودن را دارد. در ادامه هر یک از حاضران نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

در دستور دوم جلسه یکصد وسی و هشتم کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، دکتر محمد جواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم بنیادین (IPM)، در مورد طراحی، ساخت و راه اندازی رصدخانه ملی توسط پژوهشگاه دانش های بنیادین گزارشی توضیحاتی ارائه کرد. این گزارش شامل تاریخچه طرح رصدخانه ملی ایران، امکانات، پرسش های اساسی آن در حوزه مدیریت فناوری، اعم از شناخت ابعاد و محدوده طرح، مشخصه فناورانه طرح، نمونه های فناوری به دست آمده، مطالعات پیشینی، اعتبارات، ضرورت توسعه و دلایل توجیه پذیری، آینده پژوهی و تدوین راهبرد بود. دکتر لاریجانی در مورد این طرح گفت: ظرف دو سال آینده، یکی از مدرن ترین رصدخانه های دنیا و تعدادی از کارآزموده ترین نیروهای انسانی را خواهیم داشت.

لاریجانی در مورد نقش دکتر منصوری، ایده پرداز طرح رصدخانه ملی ایران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دکتر منصوری نقش بزرگی در پیشبرد این طرح داشته است و ایده ها و کارهای بزرگی را در این زمینه انجام داده است.

دکتر وحید احمدی نیز در مورد نقش این طرح توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این طرح قابلیت مطرح شدن به عنوان طرح کلان ملی را دارد، بنابراین بهتر است در کمیسیون ها مطرح شود و بعد با طی مراحل معمول قانونی، به یک طرح کلان ملی تبدیل شود و از مزیت های یک طرح کلان ملی استفاده کند.

در ادامه، دکتر یزدی، دبیر کمیسیون علوم پایه در ادامه گفت: طرح در کمیسیون مطرح شد و ما ارجاع دادیم به کمیسیون دائمی تا در صورت تصویب به عنوان طرح کلان ملی ثبت شود.

در پایان یکصد و سی و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، دکتر فرهنگ فصیحی، دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های علم وفناوری، گفت: در نهم اسفندماه، طرح هم اندیشی ملی به روز رسانی سیاست­ها و اولویت­های علم و فناوری سال 95 تا 99 در محل کتابخانه ملی برگزار می شود. تقاضا می کنیم که دوستان حتما حضور داشته باشند تا بنای اولویت بندی پژوهشی و فناورانه کشور باشد.

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۰۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۶۱۵