اخبار

دبیر کمیسیون علوم پایه: شاخص های تعیین اولویت علم و فناوری در علوم پایه با سایر حوزه ها متفاوت است

دبیر کمیسیون علوم پایه: شاخص های تعیین اولویت علم و فناوری در علوم پایه با سایر حوزه ها متفاوت است
دبیر کمیسیون علوم پایه شورای عالی عتف در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه این شورای عالی، به ماهیت متفاوت علوم پایه از سایر حوزه های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در سایر حوزه ها برگشت سرمایه مهم است، اما در این حوزه، علاوه بر هدف فوق گسترش مفهوم علم و ارتقای یک تئوری جدید حائز اهمیت است چرا که علوم پایه و بنیادین بستری برای رشد سایر علوم را فراهم می کند، لذا شاخص ها و محورهای تعیین اولویت های این حوزه نیز با سایر حوزه های متفاوت است و نوآوری در علوم پایه باعث افزایش روحیه اعتماد و غرور ملی در بین جوانان کشور می شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، دکتر محمد یزدی، دبیر کمیسیون تخصصی علوم پایه این شورای عالی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف در مورد مفهوم جدید علوم پایه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مفهوم جدید علوم پایه، دیگر حوزه بندی های سابق را که بین شاخه های مختلف علوم، مرزهایی قائل بود را ندارد، بلکه امروزه شاهد حوزه های بین رشته ای هستیم. او افزود: بنا بر همین ویژگی، در دو دوره پیشین، تعیین اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در کمیسیون تخصصی علوم پایه، بر همین مبنا صورت گرفته است. یزدی ادامه داد: برای مثال، موضوع علوم سبز و محصولات زیست سازگار یکی از این محورها بوده است که در همه رشته های علوم پایه قابل اجراست و همه رشته ها می توانند در این حوزه طرح های پژوهشی خود را به ثبت برسانند.

دبیرکمیسیون علوم پایه شورای عالی عتف با اشاره به دوره نخست تدوین اولویت های علم و فناوری در سال 90-89 گفت: در دوره اول، 10 محور اولویت دار اصلی تعریف شده بود. بعدها نقاط مشترک با سایر کمیسیون ها بررسی شد. مثلا تغییر اقلیم که در دوره اول با کمیسیون کشاورزی مشترک بود و در دوره دوم اولویت گذاری حذف شد. او افزود: اما اتفاق مثبتی که در امسال در کمیسیون افتاد، این بود که اولویت ها به دو سطح، اول و دوم تقسیم بندی شدند. سطح اول، همان محورهای کلی است، مانند علوم سبز و محصولات زیست سازگار، همچنین سطح دومی نیز وجود دارد، امور جزئی تری را قرار خواهد داد. در تکمیل این رونداز اسناد بالادستی، نظرات دستگاهی و خبرگان نیزاستفاده شده است.

دکتر محمد یزدی، به اولویت های سال 93- 94 نیز اشاره کرد و گفت: علوم پایه دارویی و سلامت، علوم غذا داروها و فراسودمند، ابزارهای اندازه گیری، مواد جدید، الگو گیری از طبیعت، زمین -هوا -فضا -شناختی بنیادین، سیاستگذاری علم و فناوری علوم بنیادین محورهای کلی بودند که به عنوان اولویت های دوره قبل در کمیسیون علوم پایه انتخاب شدند.

دبیر کمیسیون علوم پایه شورای عالی عتف، به تفاوت اولویت گذاری در علوم پایه و علوم انسانی با سایر حوزه ها اشاره کرد و گفت: در بقیه حوزه ها، برگشت سرمایه حائز اهمیت است ولی در علوم پایه و انسانی، گسترش مفهوم علم و ارتقای یک تئوری مدنظر است. او افزود: بنابراین شاخص ها و محورهایی که برای سنجش اولویت های سایر علوم در نظر گرفته می شوند، در این دو بخش متفاوت هستند.

۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۴۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۰۹۸