اخبار

در آخرین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در سال 1394 مطرح شد: مروری بر عملکرد کمیسیون دائمی و دبیرخانه شورای عالی عتف

در آخرین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در سال 1394 مطرح شد: مروری بر عملکرد کمیسیون دائمی و دبیرخانه شورای عالی عتف
آخرین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در سال 1394، روز چهارشنبه 19 اسفندماه برگزار شد. مروری بر مصوبات کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در سال 94 و ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه این شورای عالی درهمین سال، در دستور کار این جلسه بودند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری (عتف)، یکصد و سی و نهمین جلسه کمیسیون دائمی این شورای عالی، روز چهارشنبه با حضور دبیرکل شورای عالی عتف و اعضای کمیسیون تشکیل شد.

در پیش از دستور این جلسه، دکتر وحید احمدی، دبیر کل شورای عالی عتف با ارائه توضیحاتی در مورد ارسال درخواست تشکیل جلسه شورای عالی عتف در سال 1395، برای دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور، گفت: بنا بر دستور رئیس جمهور محترم، برای تشکیل جلسات شوراهای عالی کشور، باید 60 درصد از مصوبات جلسه پیشین آن شورای عالی، اجرایی شده باشد. او ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی عتف، درخواست برگزاری جلسه را برای دفتر معاون اول ارسال کرده بود، دفتر معاون اول محترم درخواست دبیرخانه را با عتف به این دستور رد کردند. احمدی گفت: اما با توجه به ارائه گزارش وضعیت اجرایی شدن مصوبات و توضیح اشکالاتی که در روند ابلاغ دستورالعمل ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پیش آمده بود، با برگزاری این جلسه موافقت شده است و احتمالا در بهار سال آینده شاهد برگزاری جلسه بعدی شورای عالی عتف خواهیم بود. او با اشاره به ابلاغ این دستورالعمل از دبیران کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف خواست تا با همکاری نمایندگان دستگاه های اجرایی، هر چه سریعتر طرح های پژوهشی ثبت شده در سامانه سمات ملی را بررسی کرده و امکان تخصیص بودجه پژوهشی را میسر سازند.

در ادامه این بحث، دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، با اشاره به مدت زمان باقی مانده برای تخصیص بودجه به طرح های پژوهشی گفت: . بر اساس قاعده دیوان محاسبات عالی، دستگاه ها تا پایان فروردین امکان هزینه کرد در حوزه پژوهش را دارند.

در پیش از دستور دوم، برنامه جلسات سال 1395، کمیسیون دائمی شورای عالی عتف به تصویب کلیه اعضای حاضر رسید و بنا شد جلسات کمیسیون دائمی، آخرین چهارشنبه هر ماه راس ساعت 14، برگزار شود.

سپس، دبیر کل شورای عالی عتف همچنین به طرح آئین نامه شرح وظایف تفصیلی شورای عالی عتف در کمیسیون علمی و فنّاوری دولت و نهایی شدن آن اشاره کرد و گفت: به زودی آئین نامه شرح وظایف تفصیلی شورای عالی عتف بعد از 10 سال وقفه، برای تصویب به هیات محترم دولت می رود.

در ادامه جلسه، طی گزارشی مروری بر مصوبات کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در سال 94 ارائه شد. دکتر ابویی اردکان ضمن ارائه این گزارش گفت:  تعداد جلسات برگزار شده از ابتدا 139، در دولت یازدهم، 28 جلسه و در سال 94، 10 جلسه بوده است و تعداد کل دستورها در این سال،  22 دستور بوده است که مجموعا 14 دستور از این تعداد، نیازمند مصوبه بودند. او سپس گزارشی نیز از وضعیت حضور اعضای کمیسیون دائمی شورای عالی عتف ارائه داد. در ادامه گزارش، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، اهم دستورهای مطرح شده در سال 94 و اهم دستاوردهای جلسات کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، اعم از تصویب اعضای حقیقی کمیسیون های تخصصی، تصویب دستورالعمل مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی، تصویب اساسنامه مناطق ویژه علم و فنّاوری، تصویب آئین کار کمیته راهبری مناطق ویژه، تدوین و تصویب متن هزینه کرد (1 درصد) اعتبارات، تصویب تشکیل کارگروه راهبری و نظارت بر تدوین اسناد بالادستی، تعیین حداقل های مورد نیاز برای تاسیس مناطق ویژه، تصویب برنامه ملی آینده نگاری علم و فنّاوری و تصویب دستورالعمل ماده 56 را به اختصار توضیح داد.

در ادامه، دبیر کل شورای عالی عتف، ضمن اشاره به رفع موانع بر سر راه فعالیت کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف، گفت: هم اکنون، ساختار کمیسیون ها فعال است و امیدواریم که در سال آینده، با حضور فعال نمایندگان دستگاه های اجرایی، کار خود را ادامه دهند. او سپس افزود: با توجه به سیاست کلان دولت برای تقویت شورای عالی عتف، بهتر است که اسناد ملی توسعه دانش بنیان بخش هایی که در حال حاضر داوطلب هستند مانند، انرژی  و کشاورزی، آب و محیط زیست را دستگاه ها در اولویت بگذارند و پس از بحث در کمیسیون های تخصصی در کمیسیون دائمی نیز به بحث بگذارند. پس از بحث و تبادل نظر، مقرر شد که حداکثر ظرف شش ماه و به صورت مرحله به مرحله مجموعه کار اسناد ملی توسعه دانش بنیان در دو حوزه مذکور در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف نیز عرضه شود.

در بررسی دستور دوم، گزارش عملکرد دبیرخانه شورای عالی عتف در سال 1394، ارائه شد. قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف، حین ارائه این گزارش، گفت: دبیرخانه شورای عالی عتف به منظور انجام هر چه بهتر تکالیف قانونی این شورای عالی، از جمله مدیریت امور مربوط به تشکیل جلسات، تهیه گزارش های مورد نیاز شورای عالی و انجام سایر امور محوله از سوی شورای عالی، فعالیت های خود را در قالب امور کمیسیون ها، امور کارگروه ها و امور دبیرخانه ذیل معاونت اجرایی انجام می دهد. او ادامه داد: در سال 94، 122 جلسه کمیسیون های تخصصی برگزار شده است که بیش از 20 درصد کل تعداد جلسات برگزار شده در طی یازده سال اخیر بوده است. قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، افزود: در طی این جلسات، جمع فعالیت کمیسیون های تخصصی، 3300 نفر ساعت بوده است. او همچنین تعداد جلسات برگزار شده در سال 94 را نیز، 26 جلسه بیشتر از تعداد جلسات سال 1393 بوده است. او سپس در مورد اهم فعالیت های کمیسیون های تخصصی، اعم از راهبری طرح های کلان ملی، بررسی طرح های ثبت شده ذیل بند 56 قانون بودجه سال 94، به روز رسانی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری، بررسی و تدوین پیش نویس احکام پیشنهادی برنامه ششم در حوزه علم و فنّاوری، توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر ابویی اردکان با تشریح ماده 3 آئین نامه داخلی شورای عالی عتف، در مورد 6 کارگروه دبیرخانه این شورای عالی و اهم اقدامات انجام شده در این کارگروه ها نیز توضیحاتی ارائه کرد که از آن جمله می توان به مطالعات در زمینه توسعه پروژه های حقوقی و اداری در خصوص مناطق ویژه، توسعه مناطق ویژه منتخب، نشست های تخصصی در زمینه مناطق ویژه علم و فنّاوری، مطالعات انجام شده در حوزه طرح های کلان ملی، امور مطالعاتی و نشست های تخصصی برگزار شده در کارگروه های آینده نگاری و اولویت گذاری، پایش و ارزیابی و تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد. در پایان اهم فعالیت های واحد امور دبیرخانه نیز توسط دکتر ابویی ارائه شد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۳۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۳۸۹