اخبار

در صد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی؛ گزارش عملکرد اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ارائه شد

در صد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی؛ گزارش عملکرد اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ارائه شد
صد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با محوریت گزارش عملکرد اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی علم و فناوری ارائه شد. در این جلسه دکتر سید محمد صاحبکار و دکتر بهزاد سلطانی به ارائه گزارش در این مورد پرداختند. این گزارش ها برای نخستین بار از تصویب این قانون، ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، یکصد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی این شورای عالی با حضور دبیرکل شورای عالی عتف و اعضای کمیسیون دائمی آن برگزار شد. در ابتدای این جلسه، دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی عتف، ضمن اشاره به دستور جلسه که ارائه گزارش عملکرد اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان بود، گفت: این گزارش برای اولین بار در کشور ارائه می شود و از این جهت بسیار حائز اهمیت است. او ادامه داد: بحث گزارش عملکرد کارگروه تشخیص مصادیق شرکت ها و موسسات دانش بنیان، توسط دکتر صاحبکار و گزارش عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی، توسط دکتر سلطانی، ارائه خواهد شد.

در  پیش از دستور نیز، دکتر سید فرهنگ فصیحی، دبیرکمیسیون تخصصی تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری، گزارش مختصری از روند تدوین اولویت ها در کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف ارائه کرد. فصیحی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده تاکنون گفت: به منظور تشریح متدولوژی مسئله محور، در 9 اسفند ماه سال گذشته، هم اندیشی ملی برگزار شد و در حال حاضر کمیسیون های تخصصی مشغول کار هستند. او ادامه داد: در زمینه شناسایی زیرحوزه های راهبردی، مسائل کلیدی و موضوعاتی که به حل مسائل کمک می کند، پیشنهادات و ارائه اولویت ها، جلسات توجیهی بسیاری برگزار شده است و هر یک از کمیسیون ها کار را تا جایی پیش برده اند. او افزود: به طور میانگین تا سطح شناسایی موضوعات پیش رفته اند. فصیحی همچنین، برنامه آتی را، تکمیل فرایند دریافت کاربرگ ها و مدیریت هم پوشانی ها، ویرایش متنی و تدوین بسته نهایی اولویت ها در کمیسیون هماهنگی دانست و گفت: نتایج کار باید در کمیسیون دائمی مطرح شود تا برای بحث تلفیق سیاست ها تصمیم گیری شود. فصیحی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که برای جلسه آتی کمیسیون دائمی موضوع را برسانیم و بعد وارد مرحله آماده سازی کار برای ارائه در شورای عالی عتف شویم. او همچنین از اعضای کمیسوین دائمی درخواست کرد که با پر کردن فرم های ارائه شده به آن ها، به حوزه های پیشرفت اقتصادی، ارتقا بهداشت و سلامت، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، ارتقا فرهنگ و توسعه اجتماعی، بهبود امنیت فردی و اجتماعی، بین یک تا 9 وزن دهی کنند.

در  ادامه جلسه، گزارش عملکرد کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان توسط دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی، سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد. صاحبکار، در مورد تاریخچه تصویب قانون توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان 9 سال به طول انجامید؛ ویرایش اولیه آن در سال 86 تهیه شد، سپس در سال 87 به تصویب هیات وزیران رسید و نهایتا در سال 89 مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. او ادامه داد: تصویب اساسنامه صندوق نوآوری در سال 90 و 91 انجام شد و بنابراین آغاز اجرای رسمی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 92 است و در واقع قانون در ابتدای دولت یازدهم وارد فاز اجرایی شد. صاحبکار در ادامه به بسته های حمایتی مختلف اشاره کرد و در موضوعاتی چون ایجاد مراکز رشد، ایجاد پارک های علم و فناوری، حمایت های ویژه از شرکت های مستقر در پارک ها، صندوق های غیردولتی پژوهش و فناوری و معافیت ها توضیح داد.

او سپس به یک سوال اساسی در حوزه دانش بنیان اشاره کرد و شرح وظایف کارگروه تحت سرپرستی خود را در پیوند با آن تشریح نمود. صاحبکار گفت: سوال اساسی این است که شرکت و موسسه دانش بنیان چیست و چگونه قابل تشخیص است؛ ماده 3 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به این پرسش پاسخ می دهد و توضیحاتی در مورد کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان ارائه می کند.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  مسئولیت نظارت بر اجرای این ماده را بنا بر قانون برعهده شورای عالی عتف دانست.

سپس صاحبکار گزارش آماری از تعداد شرکت ها، اسناد مهم مصوب، معافیت های مالیاتی و معافیت های گمرکی. تسهیلات نظام وظیفه، کریدور صادرات، مرکز توسعه کسب و کار، حمایت از صادرات شرکت های دانش بنیان در وب سایت Daneshbonyan.ir ارائه کرد.

در ادامه جلسه، دکتر احمدی در روند جدید مورد نظر دبیرخانه شورای عالی عتف برای ارائه گزارش ها به مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بنای ما بر این است که گزارش ها اول در کمیسیون دائمی طرح شود و بعد به صورت رسمی به مجلس برود تا نظرات اعضای محترم نیز مطرح و اعمال شوند.

سپس، گزارش مروری بر عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی توسط دکتر بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد. او هدف صندوق را ارتقای سهم شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کلان دانست و توضیحاتی در مورد روش های سرمایه گذاری صندوق،  ناظران صندوق ارائه کرد. سلطانی در ادامه به تفاوت دو نوع صندوق مالی توسعه فناوری در جهان نیز اشاره کرد و گفت: دو نوع صندوق مالی توسعه فناوری در جهان وجود دارد که شامل صندوق های حمایتی و صندوق های توسعه ای حمایتی است. او سپس درباره محدودیت های صندوق در تعامل با وزارتخانه های صنعتی، ظرفیت های همکاری صندوق، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، آمار مبالغ مصوب، برنامه ها، چالش ها نیز سخن گفت.

پس از اتمام گزارش ها، بحث و تبادل نظر پیرامون گزارش های ارائه شده انجام شد.

۳۰ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۲۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۵,۲۰۹