اخبار

حمایت مالی 22 دستگاه اجرایی کشور از طرح های کلان ملّی پژوهش و فنّاوری

حمایت مالی 22 دستگاه اجرایی کشور از طرح های کلان ملّی پژوهش و فنّاوری
دکتر وحید احمدی با تأکید براینکه دو هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای اتمام 47 طرح کلان ملی پژوهش و فنّاوری مورد نیاز است از انجام اقداماتی چون ایجاد ساز و کارهای مدیریتی طرح‌های کلان، تقویت دبیرخانه شورای عالی عتف برای بررسی پروژه‌ها و تشکیل کارگروه‌های راهبری و ارزیابی طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، دکتر وحید احمدی در نشست خبری که با هدف تشریح برنامه‌های هفته ملی پژوهش برگزار می شد، در خصوص وضعیت طرح‌های کلان ملی پژوهش و فنّاوری گفت: در رابطه با طرح‌های کلان تنها مشکلات ما چالش مالی نیست بلکه مشکلات دیگری مانند مدیریت پروژه و شفاف نبودن طرح و اعتبارات مورد نیاز، وجود دارد. البته در یک سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای رفع این مشکلات انجام و اقداماتی چون ایجاد ساز و کارهای مدیریتی طرح‌های کلان، تقویت دبیرخانه شورای عالی عتف برای بررسی پروژه‌ها، تشکیل کارگروه‌های راهبری و ارزیابی طرح‌ها صورت گرفته است که نتایج نهایی ارزیابی‌های صورت گرفته در جلسه بعدی شورای عالی عتف مطرح خواهد شد.

دبیر کل شورای عالی عتف با تأکید براینکه دو هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای اتمام 47 طرح کلان ملی پژوهش و فنّاوری مورد نیاز است گفت: می‌توان گفت تنها با تصویب ماده واحده‌ای مبنی بر اینکه دستگاه‌های متقاضی 50 درصد از اعتبارات طرح‌های پژوهشی را تأمین کنند ، بخشی از نگرانی‌ها در این زمینه برطرف شده است. زیرا اکنون حدود 22 دستگاه از جمله وزارت خانه‌های بهداشت، علوم، تحقیقات و فناوری و دفاع اعلام کردند که هزینه و اعتبارات 50 درصد طرح‌های پژوهشی مورد نیاز را خود متقبل خواهند شد.

معاون پژوهش و فنّاوری وزارت علوم همچنین در مورد وضعیت همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: مشکلاتی که در سال قبل بین معاونت علمی ریاست جمهوری و ما وجود داشت اصلاح شده و روند همکاری‌ها باعث شد تا کارگروه مجوز شرکت‌های دانش بنیان فعال شود.

احمدی افزود: صندوق نوآوری شکوفایی هم که سال گذشته متوقف بود اما اکنون مبلغی حدود 800 میلیارد تومان اعتبار گرفته و فرآیندها در این صندوق روند فعالانه‌ای را طی می‌کند.

احمدی بابیان اینکه در سال گذشته به علت اختلافات موجود میان این دو نهاد فقط معدودی شرکت دانش بنیان مجوز فعالیت گرفته بودند، گفت: اما اکنون هر دو معاونت به‌صورت فعال در کارگروهی که به شرکت‌های دانش بنیان مجوز می‌دهند مشارکت دارند و در حال حاضر حدود 1500 شرکت دانش بنیان مجوز فعالیت گرفته‌اند.



۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۴:۵۳
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۲۰۵